We gebruiken YouTube-video's op onze website. 0m deze video's te bekijken, moet u de cookies accepteren die YouTube op uw toestel plaatst. Deze worden door Jaguar geklasseerd als niet-essentiële analytics cookies.
  • ANALYTICS
  • MODELLEN
  • KOPEN
  • OWNERS
  • ONTDEKKEN
  • NIEUW TIJDPERK
  • ZOEKEN
  • RETAILERS
UW OPGESLAGEN CONFIGURATIES
GA NAAR OPGESLAGEN CONFIGURATIES
Een verandering die de wereld op zijn kop zet.

    

                 

DOORGAAN NAAR HOOFDINHOUD
Jaguar I-Pace Exteriors

ELEKTRISCHE REVOLUTIE

Toen Thomas Parker in 1884 de eerste elektrische auto in serie ging bouwen, kon hij zich waarschijnlijk niet voorstellen dat het meer dan een eeuw zou duren voordat het concept van elektrische aandrijving echt zou doorbreken in de auto-industrie.
Echter, de enorme technologische ontwikkelingen bij verbrandingsmotoren maakten elektrische aandrijving voor auto’s lange tijd achterhaald – tot nu toe.

  

Snelle vooruitgang in accutechnologie stelt autofabrikanten nu in staat om aantrekkelijke, high-performance hybride en volledig elektrische auto’s te produceren tegen economisch verantwoorde kosten. Jaguar haalde eerder dit jaar de kranten toen het merk met de I-PACE haar eerste elektrische auto introduceerde. Met zijn acceleratie van 0-100 km/h in slechts 4,8 seconden en een actieradius van 470 km is de I-PACE een ‘gamechanger’, die helpt om de publieke opinie over elektrische auto’s te veranderen. Evenals haar klanten is Jaguar graag trendsettend – in elk opzicht.
 

Elektrische auto’s zijn niet langer het ‘lelijke eendje’ van de autowereld en automobilisten kiezen steeds vaker voor elektrisch rijden. Voor de eerste keer ooit, werden vorig jaar meer dan 1 miljoen auto’s met stekker verkocht. In Noorwegen betrof eenderde van alle nieuwe autoverkopen een elektrische auto. Elektrische auto’s hebben misschien lang op hun doorbraak moeten wachten, maar het elektrische tijdperk komt nu vol gas dichterbij.
 

De voordelen van elektrische auto’s gaan verder dan hun positieve invloed op ons milieu. Dankzij minder mechanische onderdelen kunnen EV’s gemakkelijker door computers worden gestuurd, en brengen ze daarmee autonoom autorijden dichterbij. Proeven met zelfrijdende auto’s worden nu al gehouden in enkele delen van de Verenigde Staten en dit concept zal langzamerhand de norm worden in andere delen van de wereld. Niet alleen zullen autonome auto’s rijden veiliger maken, ze zullen ook waardevolle persoonlijke tijd vrij maken. In plaats van dat de bestuurder zijn aandacht bij weg en verkeer moet houden, kan de tijd achter het stuur productiever worden besteed. Dit past bij Jaguar’s toekomstvisie. De samenwerking met Waymo – een onderneming gespecialiseerd in zelfrijdende auto’s, ontstaan uit het Google ‘self-driving car project’ van 2009 – was daarom een natuurlijke keuze voor beide partijen.

Jaguar WAYMO I-Pace

  

Elektrificatie transformeert ook andere vormen van transport in steden. Deelconcepten voor elektrische scooters, bromfietsen en fietsen komen wereldwijd in hoog tempo van de grond. Ze kunnen binnen enkele seconden worden gehuurd en betaald via een app en zijn een plezierige, groene manier voor vervoer in de stad.
 

Het succes van elektrische mobiliteit staat of valt met een goed ontwikkelde infrastructuur voor opladen. Naast thuisladers en openbare laders, zullen EV-rijders binnenkort ook snel hun accu kunnen opladen bij de supermarkt, op het werk of bij de sportschool. Evenals bij smartphones, zal draadloos laden de norm worden. Geen kabels meer, alleen parkeren boven een lader in de grond – vooral handig voor autonome voertuigen. Uiteindelijk zouden EV’s zelfs dynamisch kunnen worden opgeladen via geëlektrificeerde wegen. Dit zou zelfs tot nieuwe bedrijfsmodellen kunnen leiden, waarbij slimme auto’s in staat zijn om hun overtollige energie terug te leveren aan het elektriciteitsnet.
 

Elektrificatie verandert niet alleen transport op straatniveau, de lucht is de volgende stap. Stedelijke luchtmobiliteit wil verkeersopstoppingen op straat verminderen door het creëren van vliegende elektrische passagiersvoertuigen en drones voor pakketbezorging. Science fiction? Beslist niet, want er zijn reeds succesvolle tests uitgevoerd.
 

Op dit moment vindt de elektrische revolutie nog plaats op de grond. Maar de kans is groot dat dit slechts het begin is van een ontwikkeling die onze mobiliteit voor altijd gaat veranderen.

 

Credits

Tekst: Geoff Poulton / Melisa Gray-Ward

Fotografie: Getty Images/Schenectady Museum Hall of Electrical History Foundation CORBIS, iStock/Chesky W, Joakim Kröger

MODELLEN
  • JAGUAR E‑PACE
  • JAGUAR F‑PACE
  • JAGUAR I‑PACE
  • JAGUAR F‑TYPE
  • JAGUAR XE
  • JAGUAR XF
  • SPECIAL VEHICLE OPERATIONS
  • JAGUAR SEDANS
  • JAGUAR SUV'S
  • JAGUAR ELEKTRISCHE AUTO'S
  • APPROVED USED
  • EU EMISSIE DATA
  • NIEUWE TIJDPERK
OVER JAGUAR
  • OVERZICHT
  • JAGUAR NIEUWS
  • JAGUAR VACATURES
  • JAGUAR BETROUWBAARHEID
  • JAGUAR HERITAGE TRUST
PROMOTIES EN FINANCIERINGEN
  • JAGUAR FINANCE
INFORMATIE
  • PRIJSLIJSTEN
  • ONTDEK HET PROGRAMMA
  • ELEKTRISCH, PLUG-IN HYBRID, BENZINE OF EURO 6 DIESEL
FLEET & BUSINESS
  • OVERZICHT
  • JAGUAR EN LAND ROVER MODELLEN
  • ONZE VERANTWOORDELIJKE TOEKOMST
  • FLEET & BUSINESS AFTERSALES
  • CONTACT
INNOVATIE & TECHNOLOGIEN
  • INCONTROL
  • JAGUAR ELEKTRISCH
  • SPECIAL VEHICLE OPERATIONS
MIJN JAGUAR
  • CONTACT OPNEMEN
  • OVERZICHT
  • INCONTROL BEHEREN
  • ELEKTRISCH RIJDEN
  • DEALER ZOEKEN
  • ACCESSOIRES BEKIJKEN
  • BRANDED GOODS
  • TERUGROEPACTIES ZOEKEN
SERVICE EN ONDERHOUD
  • OVERZICHT
  • INSTRUCTIEBOEKJES & HANDLEIDINGEN
  • RESCUE SHEETS
GARANTIE
  • VOERTUIGGARANTIE
  • GARANTIE ONDERDELEN & ACCESSOIRES
ASSISTANCE
  • ROADSIDE ASSISTANCE
  • DEALER ZOEKEN
SNELKOPPELINGEN
  • MELDING DATALEK OF INBREUK CYBERBEVEILIGING
VOLG ONS
  • FACEBOOK
  • X
  • YOUTUBE
  • INSTAGRAM
  • LINKEDIN
    • ANDERE MARKT KIEZEN
    • VACATURES
    • VOORWAARDEN & BEPALINGEN
    • PRIVACYBELEID
    • COOKIE POLICY
    • VERBRUIK & EMISSIES
    • VERKOOPVOORWAARDEN
    • JLR CORPORATE
    • CONTACT
  • ANDERE MARKT KIEZEN
  • VACATURES
  • VOORWAARDEN & BEPALINGEN
  • PRIVACYBELEID
  • COOKIE POLICY
  • VERBRUIK & EMISSIES
  • VERKOOPVOORWAARDEN
  • JLR CORPORATE
  • CONTACT

Jaguar Land Rover is krachtens EU-wetgeving verplicht bepaalde gegevens te verzamelen en openbaar te maken met betrekking tot voertuigen die op of na 1 januari 2021 zijn geregistreerd. Het VIN (voertuigidentificatienummer) en de brandstof- en energieverbruiksgegevens moeten worden gedeeld met de Europese Commissie als onderdeel van EU-verordening 2021/392. De gegevens die worden gedeeld hebben betrekking op het brandstofverbruik en voor PHEV's op elektrische energiegegevens en afgelegde afstand. Raadpleeg voor meer informatie de verordening die op de website van de EU is gepubliceerd. U kunt ervoor kiezen om uw specifieke voertuiggegevens niet met de Commissie te delen. Om uitsluiting te garanderen, moet u dit vóór het einde van maart aangeven. Neem contact met ons op als u zich wilt uitsluiten van het delen van gegevens door uw VIN en registratienummer op te geven.
 

© JAGUAR LAND ROVER LIMITED 2025
 

Registered Office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF
Registered in England No: 1672070

Het is de bedoeling dat Smart Setting als onderdeel van een toekomstige draadloze software-update wordt vrijgegeven.

 

Softwareontwikkelingen en -releases zijn onderhevig aan verschuivingen in planning en programmering en de datum kan onderhevig zijn aan verandering.

 

BEKIJK EU BANDENVERORDENING 2020/740 PDF

 

WLTP brandstofverbruik & CO2-emissies: E-PACE: min./max. verbruik: 1,4 - 9,4 l/100 km, resp. 71,4 - 10,6 km/l, min./max. CO2-emissie: 31 - 212 g/km | F-PACE: min./max. verbruik: 1,6 - 12,0 l/100 km, resp. 62,5 - 8,3 km/l, min./max. CO2-emissie: 37 - 274 g/km | I-PACE: min./max. verbruik: 22,0 - 25,2 kWh/100 km, CO2-emissie: 0 g/km | F-TYPE: min./max. verbruik: 9,3 - 10,7 l/100 km, resp. 10,8 - 9,3 km/l, min./max. CO2-emissie: 212 - 244 g/km | XE: min./max. verbruik: 4,9 - 8,5 l/100 km, resp. 20,4 - 11,8 km/l, min./max. CO2-emissie: 127 - 193 g/km | XF: min./max. verbruik: 5,0 - 8,4 l/100 km, resp. 20,0 - 11,9 km/l, min./max. CO2-emissie: 130 - 191 g/km | XF Sportbrake: min./max. verbruik: 5,2 - 8,6 l/100 km, resp. 19,2 - 11,6 km/l, min./max. CO2-emissie: resp. 137 - 196 g/km | data per 1 juli 2023

 

De hier vermelde waarden zijn het resultaat van officiële fabrieksmetingen in overeenstemming met de EU-wetgeving.
Uitsluitend voor vergelijkingsdoeleinden. Verbruik onder 'real-world'-omstandigheden kan verschillen.
 

Belangrijke opmerking over afbeeldingen en specificaties. Het wereldwijde tekort aan halfgeleiders heeft momenteel invloed op de specificaties van onze auto's, de beschikbaarheid van opties en de productietijden. Dit is een zeer dynamische situatie en als gevolg daarvan kunnen de afbeeldingen die thans op de website worden gebruikt mogelijk niet altijd een juist beeld geven van de huidige specificaties van functies, opties, afwerkingen en kleurenthema's. Neem contact op met uw dealer die eventuele actuele beperkingen met u kan bespreken, zodat u een goed geïnformeerde keuze kunt maken.
 

Jaguar Land Rover Limited streeft er voortdurend naar om de specificaties, het design en de productie van haar auto's, onderdelen en accessoires te verbeteren, en er vinden derhalve voortdurend wijzigingen plaats. Wij behouden ons het recht voor om wijzigingen door te voeren zonder kennisgeving vooraf. Afhankelijk van het modeljaar kan sommige uitrusting standaard of optioneel zijn. De informatie, specificaties, motoren en kleuren op deze website zijn gebaseerd op Europese specificaties, kunnen per land verschillen, en kunnen worden gewijzigd zonder voorafgaande kennisgeving. Sommige auto's worden getoond met fabrieksopties en accessoires als dealeroptie die mogelijk niet beschikbaar zijn in alle landen. Uw dealer geeft u graag meer informatie over beschikbaarheid en prijzen.
 

De kaarten op deze website worden geleverd door externe kaartproviders en zijn uitsluitend bedoeld voor algemene informatiedoeleinden.