Jaguar's lange en glorieuze autosportverleden heeft de ontwikkeling van onze productiemodellen voor altijd beïnvloed. Onze deelname aan de Formule E zet deze traditie voort; wij bepalen hiermee de koers voor onze toekomstige elektrische auto's.
ONZE RACEAUTO'S
ONZE RACEMIJLPALEN
XK120
1948-1954 – SILVERSTONE EN LE MANS
Een volledig nieuwe sportwagen en het testplatform voor de revolutionaire XK-motor van Jaguar: de XK120 geldt bij zijn introductie als de snelste productieauto ter wereld. In 1949 wint de XK120 op Silverstone en een jaar later maken drie XK120's hun debuut op Le Mans. Het is het begin van een nieuw tijdperk in de autosport.
C-TYPE
1951-1953 – LE MANS
In 1951 komt vliegtuigontwerper Malcolm Sayer bij Jaguar in dienst en brengt belangrijke kennis uit de luchtvaart mee. Het eerste resultaat van zijn samenwerking, de C-TYPE, wint op Le Mans en Stirling Moss, die achter het stuur zit van de auto die tweede wordt, verbreekt het ronderecord. In 1953 wint de C-TYPE opnieuw op Le Mans en neemt drie plaatsen in de top vier voor zijn rekening.
D-TYPE
1954-1957 – LE MANS
Door het slechte weer wint de D-TYPE in 1954 niet op Le Mans, niettemin bereikt hij een duizelingwekkende topsnelheid van zo'n 272 km/h. In 1955, 1956 en 1957 behaalt dit bijzondere gestroomlijnde model wel de overwinning en in dat laatste jaar weet hij zelfs vijf plaatsen in de top zes te behalen. De D-TYPE is nog steeds een van de meest succesvolle raceauto's ooit gebouwd.
XJS
1975-1996 – ETCC EN DE 24 HOURS OF SPA
In 1982 stapt de Britse autocoureur Tom Walkinshaw onder de vlag van TWR in een team met XJS'en in het European Touring Car Championship. Mede dankzij zijn krachtige V12 wint de XJS meerdere keren. Walkinshaw wint vervolgens het ETCC Drivers’ Championship van 1984 en zegeviert datzelfde jaar in de prestigieuze 24 Hours of Spa.
XJR-9
1983-1991 – 24 UUR VAN DAYTONA EN LE MANS
De XJR-bolides met gesloten cockpit bleken perfect geschikt voor endurance races, met de XJR-9 uit 1988 als de grote uitblinker. De supercar met V12-motor won zowel de 24 Uur van Daytona als die van Le Mans, en Martin Brundle en Jaguar wonnen respectievelijk de kampioenschappen voor coureurs en constructeurs.
R1 tot R5
2000-2004 – FORMULE 1
Tijdens Jaguar's periode in de Formule 1 wist voormalig Ferrari-coureur Eddie Irvine meerdere keren het podium te halen. Het team was ook de leerschool van de alom geprezen Australiër Mark Webber. Panasonic Jaguar Racing, eigendom van Ford, ontwikkelde drie auto's die allemaal werden aangedreven door een Cosworth V10-motor.
I-TYPE 1
2016 – FORMULE E
Het team komt weer samen! Geïnspireerd door onze racegeschiedenis en geholpen door een collectief van succesvolle racewagenontwerpers en briljante technici, treden Jaguar Racing en de geweldige I-TYPE toe tot de Formule E: moedig, strijdlustig en vol ongeduld om aan de start te verschijnen. Houd het in de gaten.
I-TYPE 2
2017 - FORMULE E
Met de introductie van de I-TYPE 2 realiseerde Jaguar Racing een zeer succesvol Formule E-seizoen, waarin vele keren in de top 10 werd gefinisht. De I-TYPE 2 is speciaal ontwikkeld voor de uiterst zware stratencircuits, leverde tot wel 200 kW (270 pk) en ging van 0-100 km/h in een indrukwekkend snelle tijd van 2,9 seconden.
I-TYPE 4
2019-2020 – FORMULA E
De Jaguar I-TYPE 4 beschikt over de lichtste en meest efficiënte aandrijflijn die Jaguar Racing ooit heeft geproduceerd, met een topsnelheid van 280 km/h. De auto boekte een beslissende overwinning in Mexico-Stad en behaalde de pole position en een podiumplaats in Santiago. Het seizoen werd afgesloten met 6 enerverende races gedurende 9 dagen op een afgesloten circuit op het historische vliegveld Berlin-Tempelhof in Duitsland. Panasonic Jaguar Racing eindigde sterk op P7 in het teamklassement van het Championship.
BLIJF ONTDEKKEN