UPGRADE YOUR BROWSER

This site is optimised for modern web browsers, and does not fully support your current browser.

    

                 

Jaguar's lange en glorieuze autosportverleden heeft de ontwikkeling van onze productiemodellen voor altijd beïnvloed. Onze deelname aan de Formule E zet deze traditie voort; wij bepalen hiermee de koers voor onze toekomstige elektrische auto's.

ONZE RACEAUTO'S

XK120

Datum: 1948 - 1954

Topsnelheid: 200,5 km/h

Cilinderinhoud: 3.442 cc

Vermogen: 160 pk / 119 kW

Feit: De XK120 is bij de introductie de snelste productieauto ter wereld

C-TYPE

Datum: 1951 - 1953

Topsnelheid: 231,7 km/h

Cilinderinhoud: 3.442 cc

Vermogen: 207 pk / 154 kW

Feit: De remschijven van de C-TYPE worden de standaard in de auto-industrie

D-TYPE

Datum: 1954 - 1957

Topsnelheid: 260,7 km/h

Cilinderinhoud: 3.442 cc

Vermogen: 250 pk / 186 kW

Feit: De D-TYPE wint op Le Mans in 1955, 1956 en 1957

XJS

Datum: 1975 - 1996

Topsnelheid: 246,2 km/h

Cilinderinhoud: 4.235 cc

Vermogen: 285 pk / 212 kW

Feit: De XJS wint de 24 Hours of Spa in 1983

XJR

Datum: 1983 - 1991

Topsnelheid: 368,5 km/h

Cilinderinhoud: 6.995 cc

Vermogen: 750 pk / 559 kW

Feit: XJR-12 wordt in 1990 eerste en tweede op Le Mans

FORMULA 1 - R2 EN R3

Datum: 2000 - 2004

Topsnelheid: 312,2 km/h

Cilinderinhoud: 2.998 cc

Vermogen: 770 pk / 574 kW

Feit: Eddie Irvine en Mark Webber reden voor Jaguar’s F1 team.

FORMULE E I-TYPE 1

Datum: 2016 - 2017

Topsnelheid: begrensd tot 225,3 km/h

Vermogen: 200 kW (270 pk)

Feit: Jaguar keerde in seizoen 3 (2016/2017) van de Formule E terug in de autosport

FORMULE E I-TYPE 2

Datum: 2017 - 2018

Topsnelheid: begrensd tot 225,3 km/h

Vermogen: 200 kW (270 pk)

Feit: Jaguar scoorde zijn eerste podiumplaats en eerste pole position met de I-TYPE 2 in seizoen 4, 2017/18

ONZE RACEMIJLPALEN

XK120

1948-1954 – SILVERSTONE EN LE MANS

 

Een volledig nieuwe sportwagen en het testplatform voor de revolutionaire XK-motor van Jaguar: de XK120 geldt bij zijn introductie als de snelste productieauto ter wereld. In 1949 wint de XK120 op Silverstone en een jaar later maken drie XK120's hun debuut op Le Mans. Het is het begin van een nieuw tijdperk in de autosport.

C-TYPE

1951-1953 – LE MANS

 

In 1951 komt vliegtuigontwerper Malcolm Sayer bij Jaguar in dienst en brengt belangrijke kennis uit de luchtvaart mee. Het eerste resultaat van zijn samenwerking, de C-TYPE, wint op Le Mans en Stirling Moss, die achter het stuur zit van de auto die tweede wordt, verbreekt het ronderecord. In 1953 wint de C-TYPE opnieuw op Le Mans en neemt drie plaatsen in de top vier voor zijn rekening.

D-TYPE

1954-1957 – LE MANS

 

Door het slechte weer wint de D-TYPE in 1954 niet op Le Mans, niettemin bereikt hij een duizelingwekkende topsnelheid van zo'n 272 km/h. In 1955, 1956 en 1957 behaalt dit bijzondere gestroomlijnde model wel de overwinning en in dat laatste jaar weet hij zelfs vijf plaatsen in de top zes te behalen. De D-TYPE is nog steeds een van de meest succesvolle raceauto's ooit gebouwd.

XJS

1975-1996 – ETCC EN DE 24 HOURS OF SPA

 

In 1982 stapt de Britse autocoureur Tom Walkinshaw onder de vlag van TWR in een team met XJS'en in het European Touring Car Championship. Mede dankzij zijn krachtige V12 wint de XJS meerdere keren. Walkinshaw wint vervolgens het ETCC Drivers’ Championship van 1984 en zegeviert datzelfde jaar in de prestigieuze 24 Hours of Spa.

XJR-9

1983-1991 – 24 UUR VAN DAYTONA EN LE MANS

 

De XJR-bolides met gesloten cockpit bleken perfect geschikt voor endurance races, met de XJR-9 uit 1988 als de grote uitblinker. De supercar met V12-motor won zowel de 24 Uur van Daytona als die van Le Mans, en Martin Brundle en Jaguar wonnen respectievelijk de kampioenschappen voor coureurs en constructeurs.

R1 tot R5

2000-2004 – FORMULE 1

 

Tijdens Jaguar's periode in de Formule 1 wist voormalig Ferrari-coureur Eddie Irvine meerdere keren het podium te halen. Het team was ook de leerschool van de alom geprezen Australiër Mark Webber. Panasonic Jaguar Racing, eigendom van Ford, ontwikkelde drie auto's die allemaal werden aangedreven door een Cosworth V10-motor.

I-TYPE 1

2016 – FORMULE E

 

Het team komt weer samen! Geïnspireerd door onze racegeschiedenis en geholpen door een collectief van succesvolle racewagenontwerpers en briljante technici, treden Jaguar Racing en de geweldige I-TYPE toe tot de Formule E: moedig, strijdlustig en vol ongeduld om aan de start te verschijnen. Houd het in de gaten.

I-TYPE 2

2017 - FORMULE E

 

Met de introductie van de I-TYPE 2 realiseerde Jaguar Racing een zeer succesvol Formule E-seizoen, waarin vele keren in de top 10 werd gefinisht. De I-TYPE 2 is speciaal ontwikkeld voor de uiterst zware stratencircuits, leverde tot wel 200 kW (270 pk) en ging van 0-100 km/h in een indrukwekkend snelle tijd van 2,9 seconden.

I-TYPE 4

2019-2020 – FORMULA E

 

De Jaguar I-TYPE 4 beschikt over de lichtste en meest efficiënte aandrijflijn die Jaguar Racing ooit heeft geproduceerd, met een topsnelheid van 280 km/h. De auto boekte een beslissende overwinning in Mexico-Stad en behaalde de pole position en een podiumplaats in Santiago. Het seizoen werd afgesloten met 6 enerverende races gedurende 9 dagen op een afgesloten circuit op het historische vliegveld Berlin-Tempelhof in Duitsland. Panasonic Jaguar Racing eindigde sterk op P7 in het teamklassement van het Championship.

BLIJF ONTDEKKEN

JAGUAR I-PACE

Van het racecircuit naar de weg: ervaar elke dag de sensatie van raceprestaties met de elektrische Jaguar I‑ PACE.

RACEKALENDER EN KLASSEMENT

Blijf op de hoogte van Jaguar TCS Racing en seizoen 9 van het ABB FIA Formula E World Championship.

INNOVATIERACE

Een prachtig design en adembenemende prestaties. Ontdek hoe onze ervaringen in het ABB FIA Formula E World Championship worden toegepast op onze elektrische productiemodellen.