UPDATE UW BROWSER

Helaas is uw browser verouderd en kan deze niet worden ondersteund. Upgrade uw browser om te profiteren van de geavanceerde functies op deze site.

CLOSE LABEL
Jaguar F-Pace driving on a snowy road in front of a large modern building.

ONZE UNIEKE AWD-TECHNOLOGIE

  • Jaguar F-TYPE in orange from behind going round a bend on a race track in sandy terrain.

    DE UNIEKE INTELLIGENT DRIVELINE DYNAMICS (IDD)

    Jaguar's uniek capabele en automatische AWD-systeem is beschikbaar op de iconische F-TYPE, de bekroonde XF en XE sedans, en op de F-PACE, Jaguar's performance SUV. Het systeem is specifiek ontworpen om een intensieve, performance rijbeleving te bieden bij alle weersomstandigheden en op elke ondergrond. Er zijn twee primaire kenmerken van AWD met IDD waardoor het zich onderscheidt van alle andere systemen.

  • Jaguar F-PACE in blue from above driving along a road.

    INTUÏTIEVE AWD

    De sleutel tot Jaguar's legendarische handling is zijn dynamische, achterwielaangedreven rijgevoel. Jaguar's AWD met IDD behoudt dat kenmerk, met een sterk achterwielaangedreven verdeling van het aandrijfkoppel. Onder normale rijomstandigheden gaat 90% van het vermogen naar de achterwielen, hoewel het onder sommige omstandigheden, zoals met vol gas accelereren op droog wegdek, tot 100% kan toenemen. Wanneer het systeem detecteert dat meer aandrijfkoppel aan de voorwielen is benodigd, wordt exact het voor behoud van tractie benodigde koppel verplaatst, waarbij altijd wordt gekeken wat de beste verdeling voor/achter is voor optimale prestaties. Wanneer de condities normaliseren, wordt het aandrijfkoppel weer verplaatst naar de achterwielen.

A diagram of All Wheel Drive using a see-through vehicle with percentages for front and rear.

PROACTIEF IN PLAATS VAN REACTIEF

In tegenstelling tot andere AWD-systemen, kan IDD tractieverlies voorspellen in plaats van er achteraf op te reageren. Op het moment dat het dat doet, verplaatst het systeem proactief aandrijfkoppel naar de wielen met de beste grip ten behoeve van ononderbroken rijplezier. IDD is het enige AWD-systeem dat hiertoe in staat is. Het resultaat is grotere stabiliteit, extra zelfvertrouwen en extra balans onder alle omstandigheden.

IN EEN OOGWENK

Jaguar's AWD met IDD is altijd actief en detecteert alle krachten die op de auto werken. Het evalueert continu de snelheid en tractie van elk wiel, maar ook wielophanging, besturing, remmen en op de auto werkende rotatiekrachten. Daarbij worden deze gegevens tot 500 keer per seconde verzameld. Binnen het IDD-systeem werken geavanceerde algoritmes die al deze informatie gebruiken om te bepalen of de auto al of niet tractie gaat verliezen en aan welk wiel of welke wielen dat zal plaatsvinden. Dan, voordat daadwerkelijk tractie wordt verloren, wordt het aandrijfkoppel verplaatst naar de wielen met betere tractie voor een alert en moeiteloos behoud van aandrijving.

Jaguar XF in silver driving on a road in snowy conditions.

ELEKTROHYDRAULISCHE TECHNOLOGIEËN

Om aandrijfkoppel van een as naar de andere te verplaatsen, gebruikt het systeem een elektrohydraulische, meervoudige natte-plaatkoppeling, die wordt gestuurd door een elektrohydraulische centrifugale actuator. Samen verplaatsen deze technologieën in slechts 100 milliseconden exact de benodigde hoeveelheid koppel. Zelfs een volledige verplaatsing van aandrijfkracht, van 100% achter naar 100% voor kost slechts 165 milliseconden en verloopt volledig naadloos. Het enige dat de bestuurder merkt, is de uitstekende handling in condities die elke andere auto uitdagend zou vinden. Het hydraulische systeem heeft als extra voordeel dat het minder mechanische slijtage veroorzaakt en dus minder onderhoud nodig heeft dan andere systemen.

Displaying Electro Hydraulic Technologies.

VOLLEDIG GEÏNTEGREERDE SYSTEMEN

Jaguar's AWD met IDD werkt niet op zichzelf. Het is volledig geïntegreerd met alle andere stabiliteits- en tractiesystemen, inclusief ABS, Electronic Stability Program en Torque Vectoring. Het vraagt de assistentie die het nodig heeft, wanneer het systeem het nodig heeft, om het gedrag van de auto direct verbonden te houden met de intentie van de bestuurder.

Jaguar XF in silver from behind driving on a road in a snowy landscape.

ADAPTIVE SURFACE RESPONSE

Jaguar heeft aanvullende technologie ontwikkeld die naast het IDD-systeem werkt. Adaptive Surface Response is ontworpen om onderscheid te maken tussen verschillende soorten ondergrond met weinig tractie, zoals modder, ijs, grind en sneeuw, en levert de ideale koppelverdeling voor de betreffende condities. Jaguar's AWD sedans, de XF en XE, schakelen automatisch tussen twee programma's voor verschillende ondergronden, terwijl de F-PACE AWD SUV nog een derde stand heeft voor het optimaliseren van tractie in diepe sneeuw of diep grind. Ongeacht het oppervlak bepaalt Adaptive Surface Response de beste manier om de auto in beweging te houden.

Jaguar XE in red climbing an uphill bend spraying snow.

TOONAANGEVENDE AWD

Jaguar's AWD met IDD is ontwikkeld om het beste AWD-systeem te zijn voor een performance auto, en past continu de instellingen aan om u de optimale balans van grip en prestaties te bieden. Zijn lichtgewicht, low maintenance technologie geeft u onder normale omstandigheden de efficiency van achterwielaandrijving en de stabiliteit van vierwielaandrijving wanneer dat nodig is. De eigenschap om tractieverlies te voorspellen en daar proactief op te reageren, betekent dat het prestaties op de eerste plaats zet. Iets dat Jaguars altijd hebben gedaan.

A collection of Jaguar nameplates: F-PACE in red, XF Saloon in white, XE in red, XJ in navy and F-TYPE in black, gathered on the snow with a large modern building in the distance.

We gebruiken YouTube-video's op onze website. 0m deze video's te bekijken, moet u de cookies accepteren die YouTube op uw toestel plaatst. Deze worden door Jaguar geklasseerd als niet-essentiële functionele cookies.
  • Functionele cookies