De door de vliegtuigbouw geïnspireerde technologie die wij toepassen in de productie van onze hoogwaardige aluminium carrosseriestructuren, zorgt niet alleen voor een gewicht dat tot 400 kg minder is en een grotere stijfheid biedt dan hun voorgangers - wat leidt tot een lager brandstofverbruik, minder emissies en een dynamischer rijgedrag - maar resulteert ook in aanzienlijk sterkere carrosserieën, die beter zijn ontworpen en beter zijn uitgerust met extra veiligheidsfuncties, waardoor u nog beter wordt beschermd.

Neem bijvoorbeeld de XE – opgebouwd rondom een aluminium-intensieve, zelfdragende constructie, met een carrosserie die voor meer dan 75 procent bestaat uit aluminium. Het is de lichtste en stijfste sedan die Jaguar ooit heeft gebouwd. Maar het is de doordachte manier waarop het aluminium is gebruikt, die het verschil maakt. Moderne Jaguars zijn ontwikkeld om te voldoen aan de strengste wereldwijde eisen op het gebied van botsproeven, zowel van wettelijk voorgeschreven tests als van door consumentenorganisaties gespecificeerde proeven.

De modellen worden vervolgens aan de tand gevoeld in fysieke tests. Wij voeren botsproeven uit op ongeveer 60 auto's, in een serie van 80 botsproeven – waarvan sommige vereisen dat de auto, conform de doelstellingen van het ontwerp, in de 40 milliseconden van een botsing 100 MW aan kinetische energie kan afvoeren.

In die 40 milliseconden - een spreekwoordelijke oogwenk - worden de bumperbalken, de absorptiekokers en de langsstructuur van de auto vervormd, waardoor deze de motor verplaatsen richting een kreukelzone. Binnen in de auto worden de airbags en gordelspanners binnen 15 milliseconden na de botsing geactiveerd, waardoor de krachten die inwerken op de inzittenden worden beperkt. Wanneer de auto uiteindelijk tot stilstand komt, wordt automatisch de brandstofpomp uitgeschakeld, worden de alarmknipperlichten ingeschakeld en worden de portieren ontgrendeld, zodat de inzittenden gemakkelijker de auto kunnen verlaten.

Niet alleen de inzittenden genieten de bescherming die elke Jaguar biedt. Het Pedestrian Contact Sensing-systeem* van de motorkap gebruikt pyrotechnische actuatoren, die de motorkap in minder dan 30 milliseconden ongeveer 6 cm omhoog duwt. Dit helpt om de botskracht op een voetganger te absorberen en voorkomt dat deze in contact kan komen met harde onderdelen, zoals de motor of de wielophanging.

Daarbij beschikt elke Jaguar over een compleet pakket van ADAS-systemen (Advanced Driver Assistance Systems) waarmee de bestuurder beter wordt geïnformeerd over de rijomstandigheden en het verkeer rondom de auto, of die automatisch worden geactiveerd en ongevallen helpen voorkomen.

Geen wonder dus dat de XE en de XF in 2015 beide vijf sterren behaalden bij de EuroNCAP-botsproeven, met hoge scores in de categorieën Volwassen inzittenden, Kinderen, Voetgangers en Safety Assist, waarmee ze behoren tot de modellen met de hoogste scores in hun segmenten.

Vehicle Line Director, Kevin Stride legt uit: "De XE en XF zijn ontwikkeld zonder enig compromis. Wij hebben evenveel aandacht besteed aan veiligheid als aan dynamiek, prestaties, verfijning en efficiency, daarbij waren onze eigen normen veel zwaarder dan de vereisten van zowel de wettelijk voorgeschreven test als van de tests door consumentenorganisaties. Alles wat wij hebben ontwikkeld, van de aluminiumlegeringen voor de carrosseriestructuur, tot de ultramoderne stereocamera die het hart vormt van het Autonomous Emergency Braking-systeem, is met uiterste precisie afgestemd om veiligheid van wereldklasse te bieden."

* Afhankelijk van model en land.

LEES MEER VERHALEN

Aluminium

LIGHTWEIGHT ALUMINIUM ARCHITECTURE

Geplaatst: 18-08-2016

Op het gebied van autodesign en -constructie is de betrouwbare en duurzame Lightweight Aluminium Architecture al meer dan 70 jaar lang onderdeel van de filosofie van Jaguar.

Jaguar F-PACE On Road Test

WERELDWIJDE FACILITEITEN

Geplaatst: 18-08-2016

Achter elke Jaguar gaan wereldwijde inspanningen schuil die onze modellen tot de krachtigste, betrouwbaarste en meest bedrijfszekere auto's ter wereld maken.

Jaguar Car Virtual Innovation Center Image

VIRTUAL ENGINEERING

Geplaatst: 18-08-2016

Wij doen grote investeringen in state-of-the-art virtual engineering-systemen, die ons in staat stellen om nieuwe producten – en de geavanceerde technologieën waarop ze zijn gebaseerd – sneller, efficiënter en daadkrachtiger te kunnen ontwerpen. Het eindresultaat: Jaguars die betrouwbaarder, duurzamer en bedrijfszekerder zijn.