COOKIE POLICY

Jaguar maakt gebruik van cookies om onze website en uw online beleving te verbeteren. Eén van de cookies die wij gebruiken is nodig om bepaalde delen van de site correct te laten werken. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u hiermee akkoord gaat. U kunt ervoor kiezen om alle cookies van deze site te verwijderen en blokkeren, maar sommige elementen van deze site zullen dan niet goed werken. Meer informatie over ons cookiebeleid en over manieren waarop u de instellingen van uw computer kunt aanpassen, vindt u in ons Privacybeleid.

JAGUAR I-PACE: ACTIERADIUS OPTIMALISEREN

De actieradius van een elektrische auto, zoals de Jaguar I-PACE, is afhankelijk van talrijke factoren. Hier geven wij enkele tips hoe u de actieradius kunt optimaliseren.

TIPS OM DE ACTIERADIUS TE VERGROTEN



RESET HET HUIDIGE RIJPROFIEL

Door het rijprofiel te resetten is het rijgedrag van een vorige rit of een andere bestuurder niet van invloed op de getoonde actieradius.

- Start de auto zonder het rempedaal in te trappen
- Trap rem- en gaspedaal tegelijk in en houdt deze circa 20 seconden ingetrapt
- Het rijprofiel en dus de actieradius is nu gereset

VOORVERWARMEN VAN INTERIEUR EN ACCU

Stel altijd een vertrektijd in of een ‘wekker’ om het accupakket voor te verwarmen en probeer de auto altijd aan een laadpunt te koppelen. De I-PACE zal (indien aangesloten op een laadpunt) 4 uur voor vertrektijd het accupakket gaan verwarmen/koelen en 30 minuten voor vertrektijd het interieur verwarmen. Nadat u de gewenste dagen, tijden en temperatuur hebt gekozen in de auto, selecteert u in de Jaguar Remote App een temperatuur die circa 3 graden hoger is dan de door u gewenste temperatuur (bij bijv. 20 graden, selecteer dan 23 graden in de Remote app). De auto zal alle energie die nodig is voor het verwarmen van de accu en interieur halen uit het accupakket, maar dit tegelijk ook weer bijladen via het aangesloten laadpunt. Bij de start van de rit zal de auto dan minder energie verbruiken en wachten om bijvoorbeeld de auto te verwarmen bij een ingestelde interieurtemperatuur van 20/21 graden tijdens de rit.

Indien de auto niet is aangesloten aan een laadpunt, zal de I-PACE alleen het interieur voorverwarmen, maar niet het accupakket.

INTERIEURTEMPERATUUR BEPERKEN

Laat onnodige stroomverbruikers uitgeschakeld en beperk de interieurtemperatuur. Kies bijvoorbeeld voor 20/21 graden interieurtemperatuur en gebruik (indien aanwezig) stoel- en stuurverwarming. Dit kost namelijk veel minder energie en dus actieradius (circa -5 km) dan de interieurtemperatuur 2 graden verhogen (circa -15 tot 30 km). Maak op auto’s met 4-zone climate control tevens gebruik van de functie Smart Climate Control die aan hand van sensoren in de stoelen detecteert of er al dan niet passagiers aanwezig zijn. Zo kan de bestuurder kiezen om alleen de omgeving van de bestuurdersstoel te koelen of te verwarmen, zodat toch voldoende comfort is verzekerd, maar met een minimaal energieverbruik.

VOORUITKIJKEN EN ‘ONE-PEDAL DRIVING’

Kijk ver vooruit en laat de auto zoveel mogelijk (uit)rollen en stel het regeneratief remmen op stand ‘Hoog’. Versnellen gebruikt erg veel energie en remmen geeft juist weer nieuwe energie. Uiteindelijk is ‘one-pedal driving’ de meest geadviseerde manier voor rijden met een EV.

SNELHEID BEPERKEN EN VOORUIT PLANNEN

Plan vooruit en beperk de maximumsnelheid tot 100-110 kilometer per uur. Snelheden boven de 100 km/h zorgen voor extra veel luchtweerstand en vragen daarom veel energie. Kies bijvoorbeeld voor een alternatieve Eco-route die de snelweg zal vermijden of vermijd hoge snelheden.

RUSTIG ACCELEREREN

Het direct beschikbare koppel van de elektromotoren in de Jaguar I-PACE maakt ongekend snelle acceleraties mogelijk. Hoe verleidelijk het ook is om dit potentieel geregeld te benutten, kosten snelle acceleraties wel veel meer energie dan rustig optrekken.

GEBRUIK ECO-DATA-FUNCTIES

Gebruik het scherm Eco-data en vervolgens ‘Invloed actieradius’. Om inzicht te krijgen in de invloeden op de actieradius, kan bij Eco-data onder de knop ‘Invloed actieradius’ worden bekeken of het in- of uitschakelen van bepaalde functies, zoals climate control en stuurverwarming, extra of juist minder actieradius opleveren.

ECO-FUNCTIE ACTIVEREN

Selecteer bij vertrek de Eco-functie. Bij gebruik van de Eco-functie zal de auto minder hard accelereren; ook bijvoorbeeld bij het gebruik van de dynamische cruise control.

GEBRUIK DE CRUISE CONTROL

Rijden met een zo regelmatig mogelijke snelheid verbruikt minder energie dan een rijstijl waarbij afwisselend sneller of langzamer wordt gereden. Door de cruise control zoveel mogelijk te gebruiken, ook in gebieden met een lagere snelheid, optimaliseert u de actieradius van de auto.

REDUCEER GEWICHT

Gewicht is een actieradiuskiller, verwijder daarom altijd zoveel mogelijk onnodige spullen indien die niet strikt noodzakelijk zijn om mee te nemen.

BANDENSPANNING

De bandenspanning is altijd van invloed op de actieradius van elke auto. Controleer dus regelmatig de bandenspanning en houd deze op peil. De geadviseerde bandenspanning voor de I-PACE is 2,5 Bar voor en achter, maar een bandenspanning van 2,7 Bar kan eventueel beter werken.

BANDEN- EN VELGMAAT

De diameter van de velgen en de breedte van de banden is eveneens van invloed op de actieradius van de auto. Grotere velgen en bredere banden, hoe fraai ook, reduceren het bereik.

SOORT BANDEN

Het soort banden onder een auto is ook van invloed op de actieradius. Zo bieden winterbanden bij lage temperaturen en winterse omstandigheden een betere grip. Deze extra grip gaat echter ook gepaard met extra rolweerstand, waardoor het energieverbruik van de auto toeneemt en het bereik minder wordt.

LUCHTWEERSTAND

Vermijd onnodige luchtweerstand. Laat bijvoorbeeld dakdragers niet onnodig op de auto als u ze niet meer nodig hebt. Ook rijden met geopende zijruiten vergroot de luchtweerstand van de auto en reduceert daarmee de actieradius.