GEBRUIK VAN 100 KW SNELLADERS

De Jaguar I-PACE kan worden opgeladen met verschillende soorten laders. Voor snel bijladen onderweg zijn snelladers met hoge vermogens ideaal. Daarbij kan de I-PACE ook met 100 kW worden geladen. Hier vindt u de laatste stand van zaken.

GEBRUIK VAN 100 KW SNELLADERS

De Jaguar I-PACE snel opladen met 100 kW is geen enkel probleem, maar er gelden wel een aantal voorwaarden om dit ook daadwerkelijk te halen. Namelijk:
1. De HPC- (High Performance Charger) of DC-lader biedt meer dan 250 Ampère
2. De lader moet over een vloeistofgekoelde kabel beschikken

WELKE HPC-LADERS ZIJN BESCHIKBAAR?

De meest voorkomende snelladers in onze markt zijn:
1. ABB-laders, bekend bij Fastned in Nederland en Duitsland
2. EFACEC-laders, bekend bij onder andere Allego in Nederland, België en Duitsland
3. IONITY-laders, de samenwerking tussen bekende OEM’s die 400 exemplaren willen plaatsen in Europa

WAAROM MOET DE HPC-LADER MEER DAN 250 AMPÈRE BIEDEN?

Sommige HPC-laders zijn aangesloten op een stroomaansluiting van 200 Ampère. Hierdoor kan de I-PACE maximaal 83 kW laden. Dit is vaak niet zichtbaar, hoewel er dan bijvoorbeeld wel 175 kW op de lader staat vermeld. Dit ligt dan niet aan de I-PACE, maar aan het beschikbare vermogen van het laadstation.

WAAROM KAN IK DAN MAAR MAXIMAAL 83 KW LADEN OP EEN 175 KW-LAADPAAL?

Dit is een technisch verhaal, waarvoor de volgende formule nodig is: P = U * I
Daarbij staan deze letters voor de volgende grootheden: Vermogen (Watt) = Spanning (Volt) * Stroomsterkte (Ampère). De accu van de Jaguar I-PACE heeft gemiddeld een spanning van circa 433 Volt. Gebruik je dan een DC-lader van maximaal 200 ampère, dan geeft dat 433*200 = 86.600 Watt, wat resulteert in circa 83 kW. Om bij deze snelladers dus tot 100 kW te kunnen laden met de Jaguar I-PACE, moet dus het aantal ampères omhoog, omdat het voltage van de accu een vast gegeven is.

WAAR KAN IK HET AANTAL AMPÈRE VINDEN VAN EEN LAADPAAL?

Helaas geven CPO (Charge Point Operators) dit niet altijd aan, wel bijvoorbeeld het aantal kW. Dit kan dus behoorlijk verwarrend zijn voor de eindgebruiker.

DE HPC BIEDT MEER DAN 250 AMPÈRE, MAAR IK HAAL NOG STEEDS GEEN 100 KW?

Als de lader beschikt over het benodigde vermogen, zal de kabel van de lader uiteraard snel warm worden. DC-laden gaat voor de Jaguar I-PACE via een CSS mode 4 stekker en kabel, die ook de temperatuur meet. Bij een vermogen van 100 kW zal de kabel tijdens het laden behoorlijk warm worden, evenals de accu. Dus zelfs wanneer de accu niet te warm wordt, maar de laadkabel wel, zal het laadvermogen automatisch door de laadpaal worden verminderd. Wanneer het laadstation is voorzien van een vloeistofgekoelde kabel, is de kabeltemperatuur beter beheersbaar, waardoor de laadcapaciteit toeneemt. Er zijn helaas laders van zelfs 350 kW die niet beschikken over een vloeistofgekoelde kabel. Hierdoor zal tijdens het laden – of zelfs bij een tweede auto die wil gaan laden – kunnen voorkomen dat de lader niet het vermogen afgeeft dat de auto vraagt.

DE LADER HEEFT EEN VERMOGEN VAN MEER DAN 250 AMPÈRE ÉN EEN VLOEISTOFGEKOELDE KABEL ÉN NOG STEEDS KAN IK NIET 100 KW LADEN?

De Jaguar I-PACE kan bij laders van verschillende leveranciers al 100 kW laden, inmiddels hebben wij een update die dit ook mogelijk maakt bij de laders van ABB van onder andere Fastned. Dit heeft te maken met een communicatie-afstemming tussen lader en auto. Bij laden met zulke hoge vermogens is het enorm belangrijk dat dit veilig verloopt. Tijdens dit proces vindt er voortdurend een uitwisseling van gegevens plaats tussen auto en lader om dit te waarborgen. Helaas bleek er in dit communicatieprotocol ruimte voor verschillende interpretatie. Deze update is sinds 18 maart 2019 verkrijgbaar bij de Jaguar Land Rover dealers.

Deze informatie is bijgewerkt tot 4 april 2019