COOKIE POLICY

Jaguar maakt gebruik van cookies om onze website en uw online beleving te verbeteren. Eén van de cookies die wij gebruiken is nodig om bepaalde delen van de site correct te laten werken. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u hiermee akkoord gaat. U kunt ervoor kiezen om alle cookies van deze site te verwijderen en blokkeren, maar sommige elementen van deze site zullen dan niet goed werken. Meer informatie over ons cookiebeleid en over manieren waarop u de instellingen van uw computer kunt aanpassen, vindt u in ons Privacybeleid.

JAGUAR NIEUWS

JAGUAR LAND ROVER INVESTEERT IN ZELFRIJDENDE AUTO’S

De zelfrijdende auto’s van Jaguar Land Rover komen steeds dichterbij. Tijdens een aantal demonstraties konden zelfrijdende testauto’s autonoom parkeerplaatsen vinden en inparkeren zonder input van de bestuurder. Verschillende state-of-the-art technologieën aan boord van de auto maken het stadsverkeer heel wat minder inspannend.

De test vond plaats op openbare wegen in Milton Keynes en was onderdeel van het werk dat Jaguar Land Rover verricht in samenwerking met het Britse consortium Autodrive, dat zelfrijdende auto’s en connected technologieën test.

Joerg Schlinkheider, Chief Engineer Automated Driving bij Jaguar Land Rover, verklaarde: “Wij doen grote investeringen in geautomatiseerde technologieën om het leven van onze klanten veiliger en eenvoudiger te maken. Door dagelijkse stressmomenten – zoals het parkeren in krappe parkeerplekken – te elimineren, kunnen de bestuurders zich echt concentreren op de aangenamere aspecten van onze modellen.”

Jaguar Land Rover heeft ook connected technologieën ontwikkeld om de integratie van de geautomatiseerde rijfuncties te vereenvoudigen. Deze technologie stelt auto’s in staat om met elkaar en hun omgeving te communiceren. Zo beschikken bestuurders sneller over de informatie die ze nodig hebben en kan de auto sneller reageren. Jaguar Land Rover testte twee functies in Milton Keynes: ‘Emergency Vehicle Warning’ en ‘Electronic Emergency Brake Light’. Emergency Vehicle Warning (EVW) waarschuwt de bestuurders wanneer er een brandweer-, politie- of ziekenauto nadert en geeft aan vanuit welke richting deze auto komt. Electronic Emergency Brake Light (EEBL) waarschuwt wanneer een andere connected auto hard moet remmen, zodat bestuurders in veel gevallen enkele seconden meer tijd hebben om een ongeval te voorkomen.

Jaguar Land Rover ontwikkelt semi- en volledig geautomatiseerde rijtechnologieën om klanten de keuze te bieden tussen zelf en autonoom rijden, en tegelijk een aangename en veilige rijbeleving te garanderen. De visie van de onderneming is om autonome auto’s te bouwen die zich kunnen handhaven in de meest uiteenlopende weg- en offroad-omstandigheden en weertypes.

Tijdens het Britse Autodrive-programma wordt een programma connected functies uitgebreid getest:

• Emergency Vehicle Warning (EVW) – Verzendt een signaal vanuit prioritaire voertuigen (ambulance, brandweerwagen, politiewagen) naar geconnecteerde auto’s. Het systeem waarschuwt dat het prioritaire voertuig eraan komt en adviseert om plaats te maken.
• Intersection Collision Warning (ICW) – Waarschuwt de bestuurder wanneer het onveilig is om een kruispunt op te rijden door dreigende aanrijdingen met andere voertuigen.
• In-Vehicle Signage (IVS) – Verzendt informatie over de wegomstandigheden, files of andere incidenten rechtstreeks naar het display in de auto, in plaats van dat gebruik moet worden gemaakt van dure signaleringsborden boven de weg.
• Electronic Emergency Brake Light (EEBL) – Waarschuwt de bestuurder wanneer een voorligger plots remt, door dit tijdig te melden, in het bijzonder wanneer de bestuurder de lichten van het remmende voertuig niet kan zien door de weersomstandigheden, de lay-out van de weg of andere voertuigen.
• Green Light Optimal Speed Advisory (GLOSA) – Verzendt verkeerslichtinformatie naar de geconnecteerde auto, die dan de optimale naderingssnelheid kan berekenen en zo het aantal stops door rode lichten kan beperken. Dat versoepelt de verkeersstroom en reduceert de schadelijke uitstoot door stilstaande auto’s.
• Intersection Priority Management (IPM) – Geeft aan welk voertuig voorrang heeft wanneer twee of meer geconnecteerde voertuigen bij een kruispunt zonder voorrangsborden of verkeerslichten komen.
• Collaborative Parking – Geeft realtime-informatie over vrije parkeerplaatsen in de omgeving van de auto of dicht bij de bestemming van de bestuurder.

UK Autodrive is het grootste van drie consortia die in Groot-Brittannië zijn gecreëerd om de introductie van zelfrijdende auto’s in GB te ondersteunen. UK Autodrive brengt toonaangevende technologiebedrijven en autoconstructeurs, waaronder Jaguar Land Rover, toekomstgerichte lokale autoriteiten en universiteiten samen voor een grootschalige, drie jaar durende Britse test met autonome en connected autotechnologieën in Milton Keynes en Coventry. UK Autodrive wordt door de overheid en de industrie gefinancierd.

Eerder kondigde Jaguar Land Rover reeds aan dat vanaf 2020 alle nieuwe modellen van Jaguar Land Rover beschikbaar zullen zijn in een elektrische of hybride uitvoering, wat de keuze voor onze klanten verder zal verruimen. We zullen in ons complete modellenprogramma elektrisch aangedreven modellen lanceren, van volledig elektrische auto’s tot plug-in hybrides en ‘mild hybrids’, en daarnaast ook ultraschone benzine- en dieselmotoren blijven aanbieden. Het spreekt voor zich dat de integratie van connected technologieën daarbij een uiterst belangrijke rol speelt.

© JAGUAR LAND ROVER LIMITED 2017

Registered Office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF
Registered in England No: 1672070


De hier vermelde waarden zijn het resultaat van officiële fabrieksmetingen in overeenstemming met de EU-wetgeving.
Uitsluitend voor vergelijkingsdoeleinden. Verbruik onder 'real-world'-omstandigheden kan verschillen.