COOKIE POLICY

Jaguar maakt gebruik van cookies om onze website en uw online beleving te verbeteren. Eén van de cookies die wij gebruiken is nodig om bepaalde delen van de site correct te laten werken. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u hiermee akkoord gaat. U kunt ervoor kiezen om alle cookies van deze site te verwijderen en blokkeren, maar sommige elementen van deze site zullen dan niet goed werken. Meer informatie over ons cookiebeleid en over manieren waarop u de instellingen van uw computer kunt aanpassen, vindt u in ons Privacybeleid.

OVER JAGUAR

INNOVERENDE MENSEN AAN DE TOP: VERLEIDELIJKE VORMEN GEVEN AAN PRESTATIES

Ian Callum, Design Director van Jaguar

Ian Callum was 14 toen hij de Jaguar XJ6 zag. Hij wist meteen dat hij zijn droomjob had gevonden. Geïnspireerd stuurde hij enkele schetsen naar Bill Heynes, toen Chief Engineer, die hem aanmoedigde zijn hart te volgen.

In het begin werd hij sterk beïnvloed door Amerikaanse wagens. “Ik herkende het design erin, bijna de overdrijving van design. Wat ze zeker waren, was expressiever, en voor mij was Amerika een en al glamour… De Buick Riviera uit ’65 was mijn favoriet. En het kwam niet door het zien van de wagens, maar doordat ik ze niet kon zien.”

Ian studeerde aan de Glasgow School of Art en behaalde daarna een Master in Vehicle Design aan het Royal College of Art in Londen. Ford had zijn talenten al opgemerkt. 12 jaar lang werkte hij mee aan het design van een paar van de populairste auto's van de onderneming. Daarna ging hij aan de slag bij TWR, waar hij werkte aan zeer bekende auto's als de DB7, Vanquish en DB9 voor Aston Martin, de Ford Puma, de Volvo C70 en de Nissan R390.

In 1999 kreeg Ian dan het telefoontje waar hij al zijn hele leven op had gewacht. Hij kreeg de kans om Design Director te worden bij Jaguar.

Zijn kennis van, en respect voor, de stichters van het merk blijkt duidelijk uit de wagens die hij en zijn team hebben gecreëerd. “We weten hoe vastberaden onze voorgangers de grenzen van design en technologie steeds hebben verlegd. Jaguar is altijd al een onderneming geweest die vooruitkijkt, en die filosofie ligt tot op vandaag aan de basis van alles wat we doen.”

Het blijkt duidelijk uit de metamorfose van het gamma die Ian realiseerde, met de XK, XF en XJ, en nu de nieuwe F-TYPE, die werden bekroond om hun design.

“Bij Jaguars gaat het om schitterende proporties, fantastische silhouetten… de optimale expressie van metaal…Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat elk goed design met twee of drie lijnen getekend kan worden.”

Je zou kunnen denken dat het gewicht van het erfgoed en de successen uit het verleden een obstakel zouden kunnen vormen om met succes nieuwe Jaguars te tekenen. Ian laat het niet aan zijn hart komen: “Ik neem altijd als referentiepunt: wat zou Sir William Lyons ervan vinden? En om de waarheid te zeggen, ik denk dat hij het goed zou vinden, enorm goed zelfs.”

Ian blijft niet op zijn lauweren rusten en leidt een getalenteerd team dat elke dag werkt aan het perfectioneren van de Jaguar van de toekomst. Vraag hem op elke wagen hij het meest trots is, en hij antwoordt: “De volgende!”

"Waar het allemaal om draait is de schoonheid van lijnen en de puurheid van vormen."

Ian Callum Design Director, Jaguar
© JAGUAR LAND ROVER LIMITED 2017

Registered Office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF
Registered in England No: 1672070


De hier vermelde waarden zijn het resultaat van officiële fabrieksmetingen in overeenstemming met de EU-wetgeving.
Uitsluitend voor vergelijkingsdoeleinden. Verbruik onder 'real-world'-omstandigheden kan verschillen.