COOKIE POLICY

Jaguar maakt gebruik van cookies om onze website en uw online beleving te verbeteren. Eén van de cookies die wij gebruiken is nodig om bepaalde delen van de site correct te laten werken. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u hiermee akkoord gaat. U kunt ervoor kiezen om alle cookies van deze site te verwijderen en blokkeren, maar sommige elementen van deze site zullen dan niet goed werken. Meer informatie over ons cookiebeleid en over manieren waarop u de instellingen van uw computer kunt aanpassen, vindt u in ons Privacybeleid.

  1. DE EVOLUTIE VAN DE XF

    Het design van de Jaguar XF is geëvolueerd, maar de techniek en prestaties zijn ronduit revolutionair. Designers Ian Callum en Adam Hatton leggen uit hoe deze legendarische Jaguar sedan is geperfectioneerd

    • Wanneer je de Jaguar XF van achteren nadert en uw hand uitstrekt naar de portiergreep, zijn in de ronding aan het eind van de motorkap overeenkomsten te ontdekken met die van Jaguar’s allereerste sports sedan, de Mk II uit de jaren 60. Wie dit icoon kent, zal zich misschien even verbazen over deze vertrouwde welving bij een moderne auto als de XF. De XF is een hypermodern ontwerp, een auto waarvan de fysieke verschijning, net als zijn prestaties en technologie, is gericht op de toekomst.

      Het vakmanschap van director of design Ian Callum en zijn team is echter zo groot, dat ze deze subtiele verwijzingen in de XF kunnen verwerken zonder concessies te doen aan zijn moderniteit. En ze hebben er plezier in. Het resultaat is een auto die, zoals elk goed ontwerp, er al op het eerste gezicht fantastisch uitziet en die na verloop van tijd steeds meer bijzondere details prijsgeeft.

      De XF combineert een perfecte uitstraling en proporties met intelligente, subtiele details.

      De oorspronkelijke XF was al tot zo'n legendarische Jaguar uitgegroeid. ‘Wij hebben dan ook bewust gekozen voor evolutie’, vertelt Callum. ‘Met de eerste XF begon de transformatie van ons merk en gelukkig sloeg onze nieuwe designtaal aan bij het publiek’, zegt Adam Hatton, die door Callum is belast met het exterieur van de XF. Hij werkte ook mee aan de eerste XF. ‘Het kenmerk van een goed ontworpen auto is dat hij er, tegen de tijd dat hij wordt vervangen, nog altijd goed uitziet en goed verkoopt. Er was dus geen reden voor revolutionaire veranderingen aan de XF. Wij wilden liever voortbouwen op alles wat deze auto zo goed maakt.’

      Natuurlijk is er sinds de introductie van de eerste XF in 2007 veel veranderd. De compactere, sportieve XE sedan kwam op de markt, waardoor de grotere XF volwassener kon worden. Jaguars enorme investeringen in technologie hebben geresulteerd in een lichtgewicht aluminium constructie, geavanceerde viercilinder Ingenium-motoren uit Jaguars eigen motorenfabriek en diverse op bestuurders gerichte technieken: van het ongeëvenaarde InControl Touch Pro-infotainmentsysteem, met nog meer connectiviteit, tot de All Surface Progress Control, om gemakkelijk te kunnen optrekken op een gladde ondergrond (de XF was daarmee de eerste in dit segment).

      De technische verbeteringen die de XF maken tot wat hij is, komen tot uitdrukking in zijn vormen en proporties. De lichtgewicht aluminium constructie die eronder schuilgaat, is maatwerk, geen vast ‘platform’ waarop een carrosserie moet worden gepast. Het designteam was dus vrij om te beginnen bij wat het begin hoort te zijn: de wielen precies daar positioneren waar ze moeten staan om de perfecte proporties en uitstraling te bereiken.

      Hoewel deze auto een fractie korter is dan de vorige XF en derhalve wendbaarder in de stad, lijkt hij groter en steviger. Dat is te danken aan de langere wielbasis en de kortere overhangen, waardoor de wielen meer op de hoeken van de carrosserie staan. Een kortere motorkap zorgt voor balans met de formelere, rechte grille en handhaaft zo de dynamische uitstraling van de auto, terwijl de grotere lengte tussen de vooras en het stuurwiel de premium beleving versterkt. Zo worden de proporties benadrukt die men verwacht van een luxe sedan met een grote motor en achterwielaandrijving (hoewel de XF ook kan worden geleverd met een viercilindermotor en All Wheel Drive).

      ‘Wij hebben de XF iets anders gepositioneerd, omdat de XE erbij is gekomen’, zegt Hatton. ‘De vorige XF moest alles tegelijk zijn. Instapmodel, zakenauto en vierdeurs coupé. Dankzij de XE hebben wij de XF kunnen ontwikkelen tot wat u hier ziet.’

    • Meer afstand tussen de assen levert natuurlijk meer interieurruimte op. De XF heeft dan ook de beste beenruimte achterin in deze klasse. Het designteam besloot dit te benadrukken met een zogenoemde 'zesde lichtbron', een extra zijruit in de C-stijl achter het achterportier. Deze is naast het strakke, meer geprononceerde kofferdeksel wellicht de meest in het oog springende wijziging aan de XF.

      Pas in een gesprek met de designers wordt echter duidelijk hoe subtiel ze te werk gaan. Hoe ze het licht vangen en sturen om vormen tot leven te brengen, om een design te creëren waarop wij verliefd worden, zonder precies te weten waarom. Zoals de zachte plooi die vanaf de koplampen van de XF wordt doorgetrokken in de motorkap; een typisch kenmerk van Jaguar sedans uit het verleden, maar tegelijk wordt zo een langgerekte reflectie gecreëerd, om de aandacht op de motorkap te vestigen. Wellicht nog fraaier is de 'speer van licht': de lijn die vanaf de voorste wielkasten langs de zijkant van de carrosserie naar achteren loopt en zo de vlakkere taille van deze volwassen sedan accentueert.

      ‘DE DESIGNERS WETEN DAT ZE ABSOLUTE PERFECTIE HEBBEN GELEVERD: EEN AUTO DIE HET TOONAANGEVENDE DESIGN DAT IEDEREEN VAN JAGUAR VERWACHT WEET TE VERENIGEN MET STATE-OF-THE-ART TECHNOLOGIE EN UITZONDERLIJKE PRESTATIES’.

      ‘De Mark II had dezelfde schitterende lijn, die vanaf de voorwielen helemaal naar achteren doorliep’, zegt Hatton. ‘Daarvan geven wij nu een nieuwe, moderne interpretatie. Ian noemt het de 'speer van licht'. Het is een absoluut perfecte curve, die naar achteren toe smaller wordt. Dat geeft deze auto zijn typisch Britse élégance. Ook maakt dit de auto nog slanker. De XF is een lichtgewicht auto en het is onze taak dat tot uitdrukking te brengen in het design van de carrosserie.’

      Callum en zijn team hebben de perfecte houding en proporties weten te combineren met slimme, subtiele details. De XF is eens te meer het bewijs van Callums visie om een design te creëren dat er van boven af voluptueus uitziet, maar van opzij verrast met ranke, gestroomlijnde vormen. Maar design staat nooit op zichzelf. Evenals de lichtgewicht aluminium constructie bijdroeg aan het design, zo heeft het designteam de ingenieurs en aërodynamica-experts van Jaguar geholpen om – samen met de XE – de meest gestroomlijnde Jaguar ooit te maken, met een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,26.

      Dankzij die aërodynamische vorm, de uiterst efficiënte Ingenium viercilinder dieselmotoren, een gewichtsbesparing van circa 190 kg en andere brandstofbesparende innovaties zoals elektrische stuurbekrachtiging, heeft de nieuwe XF een CO2-emissie vanaf slechts 104 gram per kilometer*.

      ‘Dat is een ongelooflijk mooie waarde voor een auto als de XF’, aldus Callum. ‘De afdeling aërodynamica is er vanaf de eerste schetsen bij betrokken geweest. Als je een auto alleen maar zo aërodynamisch mogelijk probeert te maken, eindig je met een vormloos ontwerp. Wij kijken ook naar de details, sturen de luchtstroom door en rond de auto, zoals ze dat bij de Formule 1 doen. Op die manier krijg je veel betere resultaten, zowel qua design als qua efficiency’.

      Beide mannen weten dat het resultaat perfect is: een auto die het toonaangevende design dat iedereen van Jaguar verwacht, verenigt met state-of-the-art technologie en uitzonderlijke prestaties. Hatton: ‘Het valt niet mee een auto te ontwerpen die er vanuit elke hoek goed uitziet. Maar van de XF kún je gewoon geen slechte foto's maken.’

      *De vermelde brandstofverbruikscijfers zijn het resultaat van officiële fabrieksmetingen in overeenstemming met de Europese wetgeving.

      Bij normaal gebruik kan het werkelijke brandstofverbruik verschillen van het verbruik tijdens de fabrieksmetingen. De vermelde waarden gelden derhalve alleen voor vergelijkingsdoeleinden.

      De officiële brandstofverbruikscijfers van de XF zijn in l/100 km (mpg): Stad 4,8 – 11,9, Buitenweg 3,6 – 6,7, Gecombineerd 4,0 – 8,6. CO2-emissie – g/km: 104 – 204.

© JAGUAR LAND ROVER LIMITED 2017

Registered Office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF
Registered in England No: 1672070


De hier vermelde waarden zijn het resultaat van officiële fabrieksmetingen in overeenstemming met de EU-wetgeving.
Uitsluitend voor vergelijkingsdoeleinden. Verbruik onder 'real-world'-omstandigheden kan verschillen.