COOKIE POLICY

Jaguar maakt gebruik van cookies om onze website en uw online beleving te verbeteren. Eén van de cookies die wij gebruiken is nodig om bepaalde delen van de site correct te laten werken. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u hiermee akkoord gaat. U kunt ervoor kiezen om alle cookies van deze site te verwijderen en blokkeren, maar sommige elementen van deze site zullen dan niet goed werken. Meer informatie over ons cookiebeleid en over manieren waarop u de instellingen van uw computer kunt aanpassen, vindt u in ons Privacybeleid.

  1. ONTDEK JAGUAR'S SEDANFAMILIE

    Jaguar presenteert drie nauw verwante sedans die aan alle wensen voldoen

    • Het programma kent drie duidelijk verschillende Jaguars in drie even uiteenlopende marktsegmenten; van de compacte XE en de volwassen XF tot de nog luxere, maar nog altijd slank gelijnde XJ. Ondanks hun specifieke verschillen is de verwantschap duidelijk: ze hebben allemaal het essentiële Jaguar DNA.

      De kleinste van het drietal is de compacte XE sports sedan, gevolgd door de XF zakenauto en de grootste en langste is de XJ, het summum van luxe. Alle drie hebben ze een taillelijn die laag voor het voorwiel begint, dan met een sierlijke boog de wielkast rondt en vandaar vloeiend doorloopt over de volle lengte van de auto.

      ‘JE KUNT HET ENE MOMENT COMFORTABEL TOEREN EN HET VOLGENDE MOMENT GENIETEN VAN UITZINNIGE RIJDYNAMIEK. DIE GEWELDIGE DUALITEIT IS DE OVEREENKOMST TUSSEN DEZE DRIE AUTO'S’.

      Bij de XE loopt die lijn naar achteren toe op, en die oplopende lijn wordt nog eens benadrukt door de lage grille. De auto ziet eruit alsof hij zo kan wegspringen, net als het roofdier waaraan het merk zijn naam ontleent.

      Bij de XF is er sprake van een scherpe sprong van de taillelijn naar het kofferdeksel, waarmee het sportieve silhouet van de XF wordt versterkt. De overhangen voor en achter zijn korter dan voorheen, meer er is meer ruimte in het interieur, vooral achterin. Dankzij de Lightweight Aluminium Architecture is de auto bovendien 190 kg lichter dan zijn voorganger.

      De Jaguar grille in zijn huidige vorm was voor het eerst te zien bij de in 2007 geïntroduceerde XF, en met de XJ bevestigde Jaguar het vertrouwen in dit ontwerp. De huidige interpretatie maakt echter de grootste statement. Van dichtbij valt op dat de XJ is uitgerust met de modernste lichttechnologie, met kubusachtige vormen en markante accenten. De XF heeft koplampen die mede dankzij de 'blades' doen denken aan facetten van geslepen edelstenen; hiermee onderscheidt hij zich van de XE.

      De XJ was de eerste moderne Jaguar met het ‘Riva Hoop’ designelement. Dit is de sierlijke, boogvormige element dat naadloos over de volle breedte van het dashboard loopt, zodat het cockpitgevoel wordt versterkt. Dat roept op zijn beurt weer associaties op met de klassieke speedboot waaraan de 'Riva Hoop' zijn naam dankt.

      Het is een krachtig designelement waarmee het interieur van de XJ zich onderscheidt van de concurrentie. Mede daardoor doet het interieur denken aan exclusieve Engelse gentlemen’s clubs, vriendelijk, subtiel en gedistingeerd.

    • Ook de XE heeft een ‘Riva Hoop’, maar dan als onderdeel van een sportieve cockpit (zie hierboven). Het interieur van de XF vertoont een subtiele balans tussen dat van de andere twee modellen, met verbluffend veel ruimte achterin. Hier kunnen zelfs passagiers van 1,90 meter of langer riant zitten.

      ‘ALLE DRIE HEBBEN ZE EEN TAILLELIJN DIE LAAG VÓÓR HET VOORWIEL BEGINT, DAN MET EEN SIERLIJKE BOOG DE WIELKAST RONDT EN VANDAAR VLOEIEND DOORLOOPT OVER DE VOLLE LENGTE VAN DE AUTO’.

      De bestuurder kan zich nestelen tussen de hoge transmissietunnel en het portier, omringd door de ‘Riva Hoop’ en het brede, verfrissend gestileerde dashboard. Prominent in beeld is het InControl Touch Pro infotainmentsysteem met 10,2” touchscreen, dat snel en alert reageert op swipen, pinchen en tikken – evenals bij de modernste smartphones. Deze technologie is eveneens beschikbaar in de XJ, terwijl de XE standaard is uitgerust met het bijna even fantastische InControl Touch systeem, of als optie met InControl Touch Pro.

      De XF is beschikbaar met diverse benzine- en dieselmotoren, waaronder de 2.0 liter Ingenium turbodiesel met 163 of 180 pk, in combinatie met een soepel schakelende zesversnellingsbak of een 8-traps automatische transmissie.

      Deze motor onderscheidt zich door een krachtig koppel bij lage toeren. Opmerkelijk voor een auto met een gemiddeld verbruik van 4,0 liter per 100 kilometer en een CO2-emissie van slechts 104 gram per km*. De XF stuurt met de vloeiende precisie die je verwacht van het merk Jaguar.

      De benzinemotor van de XE S heeft echter nog meer pit. De Supercharged 3.0 V6 schiet er bulderend vandoor en zet serieuze prestaties neer: van 0 tot 100 km/h in slechts 5,1 seconde. Met zijn double-wishbone-voorwielophanging onderscheidt hij zich van de concurrentie en heeft hij een zeer dynamisch en wendbaar rijgedrag.

      Dat de XE en XF indruk zouden maken met hun dynamiek en wendbaarheid was te verwachten, maar de wijze waarop de XJ de zijn prestaties ontplooit, is echt een verassing. De 3.0 V6 turbodiesel, nu met 300 pk, heeft het vermogen om de auto krachtig accelererend een bocht te verlaten, waarbij de lichte, precieze besturing eerder doet denken aan een sportauto dan aan een grote sedan.

      Daardoor kun je het ene moment comfortabel toeren en het volgende genieten van uitzinnige rijdynamiek. Die geweldige dualiteit is de overeenkomst tussen deze drie auto's. Net als broers zien ze er anders uit en hebben ze een eigen persoonlijkheid, maar ze zijn overduidelijk aan elkaar verwant.

      *De vermelde brandstofverbruikscijfers zijn het resultaat van officiële fabrieksmetingen in overeenstemming met de Europese wetgeving.

      Bij normaal gebruik kan het werkelijke brandstofverbruik verschillen van het verbruik tijdens de fabrieksmetingen. De vermelde waarden gelden derhalve alleen voor vergelijkingsdoeleinden.

      De officiële brandstofverbruikscijfers van de Jaguar sedanmodellen zijn in l/100 km: Stad 4,4 – 16,2, Buitenweg 3,4 – 8,2, Gecombineerd 3,8 – 11,1. CO2-emissie – g/km: 99 – 264.

© JAGUAR LAND ROVER LIMITED 2017

Registered Office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF
Registered in England No: 1672070


De hier vermelde waarden zijn het resultaat van officiële fabrieksmetingen in overeenstemming met de EU-wetgeving.
Uitsluitend voor vergelijkingsdoeleinden. Verbruik onder 'real-world'-omstandigheden kan verschillen.