COOKIE POLICY

Jaguar maakt gebruik van cookies om onze website en uw online beleving te verbeteren. Eén van de cookies die wij gebruiken is nodig om bepaalde delen van de site correct te laten werken. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u hiermee akkoord gaat. U kunt ervoor kiezen om alle cookies van deze site te verwijderen en blokkeren, maar sommige elementen van deze site zullen dan niet goed werken. Meer informatie over ons cookiebeleid en over manieren waarop u de instellingen van uw computer kunt aanpassen, vindt u in ons Privacybeleid.

  1. ONTMOET DE EXPERTS

    Diep verscholen in het Engineering-centrum in het Britse Gaydon houden honderden technici zich bezig met het perfectioneren van toekomstige generaties Jaguars. Wij maken kennis met zeven van deze net zo diverse als briljante specialisten in vakgebieden variërend van virtual reality tot zelflerende auto's en akoestiek

    • Orla Murphy, 25
      Beroep: Audio Calibration Engineer
      Opleiding: Ingenieur Elektrotechniek
      Vrije tijd: Vioolspelen in het Birmingham Philharmonic Orchestra en camogie spelen in een team van 15 (vergelijkbaar met de Ierse sport hurling)

      Orla Murphy is musicus, heeft Electronics Engineering gestudeerd en zet haar talenten in om de geluidservaring in auto-interieurs te verbeteren.

      Ik houd mij bezig met de geluidsperceptie in de auto. Als lid van een orkest luister je naar allerlei geluiden, van de zeer lage tonen van de tuba tot de hoge frequenties van de piccolo, dus mijn oren weten waar ze op moeten letten. Onlangs schreef ik een wetenschappelijk artikel over 3D surround sound, een interessant onderwerp om aan te werken. Maar zonale audio, verschillende luisterzones creëren met behulp van specifiek antigeluid, is pas echt de Heilige Graal. Wij kunnen nu al geluid balanceren en wegfilteren in bepaalde delen van het interieur, maar het scenario waar wij voor de toekomst naartoe werken, is dat iemand achterin de auto kan telefoneren zonder last te hebben van muziek voorin, of dat de voorpassagier naar rock luistert, terwijl de achterpassagiers ongestoord genieten van klassieke muziek. Maar het gaat niet alleen om muziek. Wij moeten ook rekening houden met spraakherkenning, signalen van parkeersensoren en alle andere geluiden in de auto.

      Brian Waterfield, 49
      Beroep: Virtual Reality Technical Lead
      Opleiding: Master virtual reality en gametechnologie
      Vrije tijd: ‘Ik deed aan rugby, maar steeds met een blauw oog op je werk komen, werd niet zo op prijs gesteld. Nu houd ik het bij fitness en TED Talks.’

      Brian Waterfield leidt het virtual reality-team in ’the cave' om de auto's in 2D en 3D te visualiseren en zelfs tijd en ruimte te tarten.

      Onze virtual reality cave was de grootste ter wereld toen deze werd gebouwd. Deze heeft drie wanden en een plafond. De beelden worden vanaf de achterzijde geprojecteerd in een resolutie die vier keer zo hoog is als HD. Meestal zetten wij er een dummy-interieur in en visualiseren wij de rest van de auto eromheen. Het is allemaal op ware grootte als je de virtual reality-bril op hebt. Oorspronkelijk was de cave bedoeld voor de teams die zich bezighouden met de optimale plaatsing van onderdelen en ruimtegebruik. Maar al snel werd duidelijk dat steeds meer JLR-afdelingen er gebruik van wilden maken, en zodoende hebben we een 2D/3D-projectiewand gebouwd die is gekoppeld aan de cave. In de cave past maar een beperkt aantal mensen, maar de projectiewand is geplaatst in een klein theater met 52 zitplaatsen, van waaraf je kunt meebeleven wat er in de cave gebeurt. Bij een fysieke autotest moet je rekening houden met talloze factoren, bijvoorbeeld met het weer bij tests op ijs of offroad, maar in de virtuele wereld ben je nergens van afhankelijk. Naarmate wij betere simulatiemethoden ontwikkelen, krijgen wij bij alle weersomstandigheden meer grip op tijd en ruimte.

      Lee Skrypchuk, 35
      Beroep: Human Machine Interface (HMI) specialist
      Opleiding: Elektronica en IT, technologie voor weergavesystemen en bezig te promoveren in Interfacesystemen voor auto's
      Bijzonderheid: Twee kinderen opvoeden en supporter van voetbalclub Nottingham Forest Bijzonderheid: Lee’s achternaam had oorspronkelijk slechts één klinker, maar door zijn Oekraïense grootvader werd er eentje aan toegevoegd om de uitspraak voor andere Europeanen te vergemakkelijken

      De introductie van de iPhone in 2007 betekende een grote verandering in de menselijke interactie met beeldschermen. Wij wilden iets wat net zo intuïtief en begeerlijk was en waar je tegelijk een auto mee kon bedienen. Mijn onderzoeksgroep houdt zich bezig met allerlei visionaire producten die al dan niet het productiestadium halen, maar ondertussen zijn we wel met 25 mensen. In 2007 waren dat er maar vier. Wij werken nu aan ‘contactloos aanraken’ met een capacitief scherm dat je vingers al op 15-20 cm afstand detecteert, zodat je bijvoorbeeld naar het scherm kunt zwaaien om het schuifdak open of dicht te doen. Dat gebeurt met de sensor die ik hier vasthoud. Deze zou binnen drie jaar in productie kunnen gaan. Wij proberen onze systemen zo te ontwerpen dat ze beter inspelen op de mens, zodat je snel naar een andere taak kunt schakelen. Op een bepaald moment in je leven leer je autorijden, maar hoe je tegelijk al die andere dingen erbij moet doen, dat leert niemand je. Piloten doen niet anders, maar voor veel automobilisten is het lastig.

      Kris Kobylinski, 30
      Beroep: Research Technology Delivery Manager, betrokken bij het project Zelflerende auto
      Opleiding: Master in Informatica
      Vrije tijd: Tijd doorbrengen met mijn gezin, voetballen, snowboarden, surfen en elektrische gitaar leren spelen
      Inspiratiebron: Nikola Tesla en Albert Einstein ‘vanwege hun briljante geest en hun schitterende uitvindingen’

      Ik geef leiding aan een team van experts in kunstmatige intelligentie, big data en ergonomie, dat nog niet bestaande technologieën ontwikkelt. Ons doel is de eerste echt intelligente auto te ontwikkelen die elke bestuurder herkent, die zijn of haar voorkeuren leert en vervolgens opties aanbiedt op basis van voorspellingen. Mijn advies voor aankomende ingenieurs die dit soort werk ambiëren, is: ontwikkel een passie voor auto's als je die nog niet hebt, grijp elke kans aan om praktische ervaring op te doen en studeer wiskunde, natuurkunde en informatietechnologie ... en werk hard!

    • Dr Thomas Popham, 33
      Beroep: Technisch Specialist, betrokken bij het project Zelflerende auto
      Opleiding: Werktuigbouwkunde, gepromoveerd in Informatica
      Vrije tijd: Skiën en andere buitenactiviteiten

      “KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE IN AUTO’S BETEKENT EEN GROTE STAP VOORWAARTS, ZEKER NU AUTO’S STEEDS MEER MET ELKAAR EN MET DE CLOUD COMMUNICEREN”.

      DR THOMAS POPHAM Technisch Specialist, betrokken bij het project Zelflerende auto

      Wij onderzoeken technieken waarmee machines voorkeuren van bestuurders kunnen aanleren. Dit onderwerp is zo interessant omdat het heel veel kanten heeft. Wij werken samen met elektrotechnici, werktuigbouwkundigen, informatici, projectmanagers, psychologen en andere experts. Een degelijke opleiding is natuurlijk belangrijk, maar daarna zijn communicatie, teamwork en doorzettingsvermogen absoluut onmisbaar. Kunstmatige intelligentie in auto's betekent een grote stap voorwaarts, zeker nu auto's steeds meer met elkaar en met de cloud communiceren. Autofabrikanten boeken veel vooruitgang op het gebied van de CO2-emissies, maar ik juich pas echt als het probleem is opgelost.

      Linh Nguyen Slater, 29
      Beroep: HMI (Human Machine Interface)-expert, betrokken bij het project Zelflerende auto
      Opleiding: Master Natuurkunde
      Vrije tijd: Koken en eten. ‘Mijn vrienden noemen mij de IJzeren chef-kok of de Vietnamese Martha Stewart’

      Ik werk mee aan het ontwerp van de interfaces voor kunstmatige intelligentie in de zelflerende auto. Ingenieurs ontwikkelen wat er achter het scherm gebeurt, ik richt mij op de voorkant, op wat de gebruikers te zien krijgen. Ik voer gebruikersonderzoeken uit om te zien of de interfaces die wij ontwerpen veilig, praktisch en prettig zijn. Tijdens mijn studie geneeskunde ontdekte ik toevallig de ergonomie, ook wel 'human factors design', 'HMI' of 'gebruikerservaring' genoemd. Dit vakgebied is een combinatie van mensen, techniek en ontwerp – ideaal voor een onconventionele wetenschapper die van mensen houdt. Ik kan niet wachten tot de eerste zelflerende auto de weg op gaat, binnen een jaar of zes. Het zal de eerste zelflerende auto zijn, en vandaar is het maar een kleine stap naar de autonoom rijdende auto.

      John Pepperell, 49
      Beroep: Senior Business and Product Planning Manager
      Opleiding: Werktuigbouwkunde
      Vrije tijd: Halve marathons lopen, motorrijden en vier kinderen opvoeden

      In mijn schooltijd voetbalde ik niet met de rest mee, maar hing ik rond bij jongens die oude auto's opknapten, zoals de Humber Sceptre, de Vauxhall Viva en de Hillman Avenger. De basisonderdelen van motoren zijn de afgelopen 100 jaar hetzelfde gebleven, maar de techniek eromheen is veranderd. Veel van wat ik momenteel doe, houdt verband met de elektronische regeling van de motor. Om die onder alle omstandigheden goed te laten werken, moeten de timing en de brandstoftoevoer steeds worden aangepast, en daarvoor heb je allerlei sensoren en actuators nodig. Over 15 jaar zullen er denk ik nog wel conventionele motoren zijn, maar tegen die tijd worden ook hybride auto's als 'conventioneel' beschouwd en is misschien de brandstofcel al in opkomst.

© JAGUAR LAND ROVER LIMITED 2017

Registered Office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF
Registered in England No: 1672070


De hier vermelde waarden zijn het resultaat van officiële fabrieksmetingen in overeenstemming met de EU-wetgeving.
Uitsluitend voor vergelijkingsdoeleinden. Verbruik onder 'real-world'-omstandigheden kan verschillen.