COOKIE POLICY

Jaguar maakt gebruik van cookies om onze website en uw online beleving te verbeteren. Eén van de cookies die wij gebruiken is nodig om bepaalde delen van de site correct te laten werken. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u hiermee akkoord gaat. U kunt ervoor kiezen om alle cookies van deze site te verwijderen en blokkeren, maar sommige elementen van deze site zullen dan niet goed werken. Meer informatie over ons cookiebeleid en over manieren waarop u de instellingen van uw computer kunt aanpassen, vindt u in ons Privacybeleid.

  1. F-PACE – DE LUXUEUZE PERFORMANCE SUV

    Jaguar slaat een nieuwe weg in met een praktische en stijlvolle SUV. De designers en technici achter de F-PACE vertellen over hun inspiratiebronnen

    • Jaguar wilde graag het modellenprogramma uitbreiden, maar aangezien het merk al een brede collectie superieure sedans had, lag het voor de hand een luxueuze performance SUV te introduceren.

      ‘De wereld is veranderd’, zegt Wayne Burgess, Jaguar’s Production Design Studio Director. ‘Al houd ik nog zo van sedans, ik heb altijd opengestaan voor het idee van een Jaguar sportauto met meer gebruiksmogelijkheden. Ik ben nu, met een vrouw en twee zoons, tweelingen, toe aan een auto zoals de F-PACE, omdat het een gezinsauto is die werkelijk alles doet wat ik ervan verlang.’

      Het onderstel heeft dezelfde genen als onze sportauto's en deelt veel technologie met de F-TYPE, geen wonder dus dat de F-PACE alerte reacties, precisie en een dynamische rijbeleving biedt.

      In 2013 oogstte de conceptcar C-X17 veel lof tijdens zijn introductie op de Internationale Automobil Ausstellung in Frankfurt. Uit het front en de elegante carrosserie spreekt een onmiskenbare verwantschap met de XF, maar de F-PACE is gericht op andere toepassingen en een ander marktsegment. De essentie daarvan is bewaard gebleven in de productieversie van de F-PACE.

      De F-PACE had geen voorganger bij Jaguar, wat voor het designteam heel verfrissend was. ‘Ik heb er met veel plezier aan gewerkt, omdat wij het nieuwe ontwerp niet steeds hoefden te vergelijken met klassiekers zoals de E-Type of XJ,’ zegt Burgess. ‘Dat werkte bevrijdend.’

      Omdat er geen Jaguars waren die als voorbeeld konden dienen, bestudeerde Adam Hatton, Head of Exterior Design, de F-TYPE om inspiratie op te doen.

      ‘De lijnen van de voorspatborden en achterpartij, de strakke carrosserievlakken, de karakteristieke, smalle achterlichten en het pure design van de achterzijde, kortom alle vormen leiden naar de Jaguar leaper en maken de auto visueel veel lichter. De motorkap van de F-PACE ligt vlakker, maar de auto heeft evenals de XE en XF powervents in de voorspatborden en de kenmerkende 'speerlijnen'. De opdracht die wij onszelf hebben gesteld was simpel: maak de fraaiste, sportiefste, meest praktische auto op aarde.’

      Hoewel bepaalde details van de F-PACE bekend zijn van andere Jaguars, zijn de proporties heel anders. Wanneer je van achter naar voor langs de flanken van de F-PACE kijkt, zie je perfect het verloop van de zijkant: van vrij smalle en toegeknepen boven de zijruiten tot breed en krachtig boven de achterwielen.

      Burgess legt uit hoe moeilijk dat was en wat ze hebben bereikt: ‘Wij hadden binnen een dag een oplossing kunnen bedenken met veel minder schouderbreedte, maar daar namen wij geen genoegen mee. Wij deden er uiteindelijk drie maanden over. Ik ben diep onder de indruk van de capaciteiten van de persafdeling om de onderdelen van de lichtgewicht aluminium constructie te kunnen maken.’

      De lange overhang achter van de F-PACE is weliswaar korter dan bij de Audi Q7, maar langer dan bij de Porsche Macan en biedt zo naast esthetisch onderscheid ook extra plaats voor beenruimte en bagage. Met een bagageruimte met een inhoud van 650 liter*** en een breedte van 1255 mm (1048 mm tussen de wielkasten) geeft de auto de concurrentie het nakijken.

    • Als de achterbank wordt neergeklapt, is het volume onvoorstelbaar,’ aldus Burgess. ‘Maar zelfs met de achterbank omhoog is de bagageruimte enorm.’

      ‘HET STUURGEVOEL VAN DE F-PACE IS EEN VAN DE BESTE IN DEZE KLASSE.’

      PETER DAVIS Technical Manager for Vehicle Dynamics

      In de Portfolio-uitvoering heeft de stoelbekleding een ‘geplooide’ bekleding, een moderne verwijzing naar de stoelen in klassieke Jaguars uit de jaren 60 en 70. De hoge Sports Command Driving Position van de F-PACE geeft de bestuurder het vertrouwen van een goed en assertief zicht rondom.

      De F-PACE is niet alleen luxueus, maar ook praktisch. De auto is standaard uitgerust met tal van innovatieve veiligheidssystemen, zoals Autonomous Emergency Braking, Reverse Traffic Detection met Blind Spot Monitor en Driver Condition Monitor met Lane Keep Assist.

      Een andere noviteit van de F-PACE is de Activity Key, een stevige rubber polsband met ingebouwde transponder. Daarmee kan de auto worden vergrendeld en ontgrendeld, zodat de sleutels veilig in de auto kunnen blijven. ‘De polsband is bestand tegen water, hitte en schokken', verklaart Paul Morris, Electrical Software Expert bij Jaguar. ‘De zender-ontvanger zit in de achterklep bij de J van Jaguar en gebruikt dezelfde frequenties als onze sleutels. Als de gebruiker de polsband ervoor houdt, worden sleutels die in de auto achterblijven gedeactiveerd, zodat een eventuele inbreker de auto er niet mee kan starten.’

      ‘Het stuurgevoel van de F-PACE behoort tot de beste in zijn klasse dankzij de manier waarop wij bij Jaguar het systeemafstemmen’, zegt Peter Davis, Technical Manager Vehicle Dynamics. ‘Je merkt gewoon niet dat je in een SUV rijdt. De vooras is afgeleid van die van de F-TYPE. Verder heeft de auto een straf afgestemde achterwielophanging en zorgvuldig ontwikkelde banden.’

      Er is keuze uit een breed motorenprogramma, waaronder een 180 pk 20d viercilinder Ingenium turbodiesel, een 30d V6 turbodiesel met 300 pk en een 3.0 V6 supercharged benzinemotor met 340 of 380 pk, in combinatie met een handgeschakelde of automatische transmissie, achterwielaandrijving of AWD. De zuinigste versie heeft een bescheiden CO2-emissie van 129 g/km en een brandstofverbruik van slechts 4,9 l/100 km*.

      Met de F-PACE en zijn lichte, voor 80 procent uit aluminium vervaardigde carrosserie, zijn ongeëvenaarde rijdynamiek en zijn minimale verbruik en emissies, slaat Jaguar een nieuwe weg in. Alex Hall, Driveline Specialist, concludeert: ‘Wij hebben een Jaguar gecreëerd die anders is dan alle andere.’

      Uw Jaguar dealer geeft u graag meer informatie.

      * De vermelde brandstofverbruikscijfers zijn het resultaat van officiële fabrieksmetingen in overeenstemming met de Europese wetgeving.

      Bij normaal gebruik kan het werkelijke brandstofverbruik verschillen van het verbruik tijdens de fabrieksmetingen. De vermelde waarden gelden derhalve alleen voor vergelijkingsdoeleinden.

      De officiële brandstofverbruikscijfers van de F-PACE zijn in l/100 km: Stad 5,7 – 12,2. Buitenweg 4,5 – 7,1. Gecombineerd 4,9 – 8,9. CO2 emissie g/km: 129 – 209.

      *** Wanneer de auto is uitgerust met het Jaguar Tyre Repair System.

© JAGUAR LAND ROVER LIMITED 2017

Registered Office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF
Registered in England No: 1672070


De hier vermelde waarden zijn het resultaat van officiële fabrieksmetingen in overeenstemming met de EU-wetgeving.
Uitsluitend voor vergelijkingsdoeleinden. Verbruik onder 'real-world'-omstandigheden kan verschillen.