COOKIE POLICY

Jaguar maakt gebruik van cookies om onze website en uw online beleving te verbeteren. Eén van de cookies die wij gebruiken is nodig om bepaalde delen van de site correct te laten werken. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u hiermee akkoord gaat. U kunt ervoor kiezen om alle cookies van deze site te verwijderen en blokkeren, maar sommige elementen van deze site zullen dan niet goed werken. Meer informatie over ons cookiebeleid en over manieren waarop u de instellingen van uw computer kunt aanpassen, vindt u in ons Privacybeleid.

  1. JAGUAR’S EERSTE DYNAMISCHE ALL WHEEL DRIVE-PROGRAMMA

    De schitterende wegen in Wales waren de perfecte omgeving om het vijf auto's tellende All Wheel Drive-programma te testen: de XJ, XF, F-TYPE, XE en F-PACE

    • Wales is een paradijs voor automobilisten. In Snowdonia National Park is er weinig verkeer, het landschap is fantastisch en bovendien behoren de wegen hier tot de fraaiste ter wereld. De combinatie van uitdagende bochten en onvoorspelbaar weer maken dit de perfecte locatie om het All Wheel Drive-systeem (AWD) aan de tand te voelen.

      AWD is nu als optie beschikbaar op alle Jaguars en met de XE, XF, XJ, F-PACE en F-TYPE zijn zowel efficiënte 2.0 diesels als sportauto's met high-performance benzinemotoren vertegenwoordigd.

      All Wheel Drive is niet alleen veiliger in lastige omstandigheden, maar geeft u ongeacht de weersomstandigheden meer vertrouwen.

      De XJ sedan was de eerste auto met AWD in het huidige programma van Jaguar en bleek een prettige metgezel op de lange reis van Londen naar Noord-Wales. Tijdens rustige ritten merk je niets van de wonderen die AWD verricht. En dat is ook precies de bedoeling. De technici van Jaguar wilden de sportiviteit van achterwielaandrijving (RWD) combineren met de extra veiligheid die AWD biedt. Daarom worden tijdens normaal rijden voornamelijk de achterwielen aangedreven. Alleen op bochtige en kronkelende wegen, of als u iets pittiger accelereert op een weg met minder grip, zal het systeem op subtiele wijze een deel van het vermogen naar voren verplaatsen. Daardoor treedt er ook onder zeer ongunstige omstandigheden geen wielslip op, en bent u altijd beheerst onderweg. Dit maakt een grote personenauto als de XJ nog verfijnder.

      Jaguar's compacte premium sedan, de XE, was de eerste auto met Jaguar's lichtgewicht aluminium architectuur en zowel de diesel- als de benzinemodellen zijn nu beschikbaar met AWD (afhankelijk van de markt). Net als bij de XJ is het AWD-systeem van de XE volledig variabel, maar bij de XE gaat in normale omstandigheden 90% van het vermogen naar de achterwielen. Intelligent Driveline Dynamics (IDD) verdeelt continu het koppel tussen beide assen.

      IDD werd ontwikkeld om het sportieve karakter van de F-TYPE AWD te behouden. Het systeem coördineert naadloos de reacties van de motor, transmissie, traction control en stability control. Vanuit stilstand kan het systeem in slechts 165 milliseconden overschakelen van RWD naar AWD. Tijdens het rijden is hiervoor zelfs niet meer dan 100 milliseconden nodig. Het systeem reageert niet alleen op slippen, maar anticipeert er ook op. Dat is mogelijk dankzij sensoren die de gas- en stuurinput meten.

    • Als slippen onvermijdelijk is, verplaatst het systeem preventief meer dan 90% van het motorkoppel van de achterwielen naar de voorwielen, voor optimale grip.

      “AWD GRIJPT ZICH VAST AAN HET ASFALT OF U NU UIT STILSTAND OPTREKT OF MET HOGE SNELHEID OVER EEN AFGELEGEN WEG RIJDT.”

      Door deze sterke combinatie gaat de befaamde wendbaarheid van de XE hand in hand met een extra portie evenwichtigheid. Zo wordt het vermogen moeiteloos benut, zonder dat dit ten koste gaat van het rijplezier.

      De XF borduurt voort op de XE-formule met hetzelfde AWD-systeem en biedt een even plezierige rijbeleving, met nog meer ruimte en luxe. De krachtige en efficiënte 2.0 dieselmotor levert 180 pk en zorgt ook vanuit lage toerentallen voor een vlotte acceleratie.

      Wederom bent u zich amper bewust van de werking van het AWD-systeem, maar toch voelt u dat u het gaspedaal in bochten eerder en dieper kunt intrappen. Dat zorgt niet alleen voor meer veiligheid in lastige omstandigheden, maar geeft u ongeacht de weersomstandigheden meer vertrouwen. Net als bij de XE gaat bij de XF onder normale omstandigheden 90% van het vermogen naar de achterwielen. Het IDD-systeem van Jaguar heeft echter één voorziening die de concurrentie niet kan evenaren: het systeem detecteert wanneer u op het punt staat grip te verliezen en zorgt dan dat er meer vermogen naar de voorwielen gaat. Dat is bijzonder aangenaam op wegen met veel haarspeldbochten. Ook verhoogt dit bij de meeste modellen de acceleratiesnelheid vanuit stilstand tot 100 km/h en maakt het invoegen op een drukke weg veiliger, omdat alle vier de banden het vermogen op het wegdek kunnen overbrengen.

      Jaguar's nieuwste aanwinst, de F-PACE, is de allereerste SUV van het merk. Het model is echter gebouwd rond dezelfde aluminium bouwstenen en hetzelfde AWD-systeem als de XE en de XF, en zowel het opvallende ontwerp als het rijgedrag zijn puur Jaguar.

      Ondanks het uitstekende zicht op de weg voor u, zit u relatief laag in de cockpit. Het stuurwiel van de F-PACE is compact en ligt aangenaam in de hand. De voorwielen laten zich met dezelfde precisie als bij een sportauto door de bochten dirigeren, en de besturing is alert en aangenaam gebalanceerd. Ondertussen combineert de wielophanging een uitstekende wegligging met een hoogstaand comfort. De ruimte achterin is geweldig en de toonaangevende bagageruimte is flexibel en eenvoudig te bereiken via de grote achterklep.

    • AWD is beschikbaar voor de F-PACE met vier- en zescilindermotoren en was standaard aanwezig op ons model. Het RWD-gevoel blijft behouden, maar als u door een lange, doordraaier accelereert, verplaatst het vermogen zich naadloos naar de voorwielen, waardoor de F-PACE de bocht met speels gemak rondt. Dit is een snelle, veilige en ontzettend prettige manier om over deze uitdagende wegen in het prachtige Wales te rijden.

      Het All Wheel Drive-systeem van de XE is volledig variabel, maar in normale omstandigheden gaat 90% van het vermogen naar de achterwielen.

      Met de F-PACE kunt u ook offroad-rijden, maar het is belangrijk een onderscheid te maken tussen AWD en vierwielaandrijving (4WD). Doorgaans zijn alleen serieuze terreinwagens van 4WD voorzien. Daarbij wordt al het vermogen evenredig over de vier wielen verdeeld, bovendien kan de bestuurder zeer lage overbrengingsverhoudingen selecteren.

      AWD is verfijnd en complex, en verplaatst het vermogen actief van voor naar achter in slechts milliseconden. Het aanpassingsvermogen van het systeem is vooral geschikt voor de hogere snelheden die gewone auto's op de weg halen. Met zijn grotere bodemvrijheid, AWD en Adaptive Surface Response (systeem dat automatisch de aandrijflijn aanpast aan de omstandigheden) kan de F-PACE de meeste situaties gemakkelijk aan.

      Als u offroad gaat, zakken de banden even weg in de zachte ondergrond om daarna snel grip te vinden. De F-PACE gaat moeiteloos door de diepe sporen en over het gevallen gesteente van de bovenliggende heuvel, en rijdt stoïcijns over terrein waar andere auto's voor zouden terugdeinzen. Boven op de heuvel voelt u zich als een onverschrokken ontdekkingsreiziger die uitkijkt over een verbluffende weg die zich uitstrekt tot aan de horizon en als een schoenveter door het landschap meandert. Een weg die lijkt te zijn gemaakt voor de sportiefste auto van Jaguar: de F-TYPE.

      De F-TYPE R Coupé V8 is een supercharged tweezitter met 550 pk. De R-coupe is met RWD al zeer rap, maar met AWD is hij helemaal ongelooflijk snel en vliegt hij van 0 tot 100 km/h in slechts 3,9 seconden. Ondanks deze overweldigende prestaties kom je snel in je ritme. De rijpositie is laag en sportief, en de respons van de motor, de transmissie, het stuur en de carbon ceramic-remmen is zeer direct. Het geluid dat uit de vier uitlaatpijpen komt, is hemels: zacht geronk bij lage toerentallen en bulderend gegrom en geknal als het gaspedaal flink wordt aangesproken.

      Dit creëert een gevoel van verbondenheid tussen de auto en de bestuurder, dat alleen nog maar groter wordt als de wielen zich dankzij het AWD-systeem met maximale grip in het asfalt vastklauwen. Of u nu uit stilstand wegrijdt of over een afgelegen weg snelt. De F-TYPE R AWD lijkt de ultieme auto te zijn voor deze epische wegen. Maar toch heeft Jaguar er nog een schepje bovenop gedaan met de nieuwe, verbluffende AWD F-TYPE SVR: de snelste en krachtigste uitvoering tot nu toe.

    • De F-TYPE SVR, de snelste en krachtigste in serie geproduceerde Jaguar ooit, is de ultieme belichaming van Jaguar's AWD-technologie. Vanuit de op maat gemaakte sportstoelen zijn de verschillen in het interieur van de SVR niet te missen: het leder in Jet Black met uniek Lozenge Quilt-patroon en contrasterende stiknaden en de Suedecloth-bekleding van het instrumentenpaneel en de middenconsole. Met een druk op de startknop brengt u de 575 pk sterke V8 tot leven, wat hij laat merken met een heftige brul via de uitlaat van Inconel en titanium. Die installatie is overigens een ongelooflijke 16 kg lichter dan een standaard uitlaatsysteem en klinkt alsof het er binnenin onweert. Uw hart gaat al sneller kloppen nog voordat u bent weggereden.

      De snelste in serie geproduceerde Jaguar ooit, de F-TYPE SVR, rijdt heel toepasselijk voorop in deze multitest, maar de XE, XF, F-PACE en XJ volgen hem op de hielen.

      Dit alles is het werk van Special Vehicle Operations (SVO), Jaguar Land Rover’s maatwerk-divisie die de taak heeft het allerbeste nóg iets beter te maken. SVO heeft de F-TYPE R als startpunt genomen en de F-TYPE SVR nog sneller, lichter en opwindender gemaakt. Ook visueel springt de nieuwe SVR er nog meer uit. Het resultaat is een supersportauto voor alle weersomstandigheden die voor bewonderende blikken zorgt, in 3,5 seconden van 0 tot 100 km/h accelereert en een topsnelheid van 322 km/h haalt (314 km/h voor de Convertible).

      Er zijn ook opvallende designwijzingen aangebracht, zoals de nieuwe voorbumper met grotere luchtinlaten, markante louvres in de motorkap, een gewijzigde carbon achterspoiler en uniek ontworpen 20" gesmede lichtmetalen velgen. Niets daarvan is overbodig: de grotere luchtinlaten verbeteren de koeling en de uitklapbare achterspoiler wordt gecombineerd met een op racewagens gebaseerde, vlakke bodemplaat en een diffusor om de aërodynamische prestaties te verbeteren. De nieuwe lichtmetalen velgen zijn 13,8 kg lichter en voorzien van op maat gemaakte banden die 10 mm breder zijn dan die van de F-TYPE R, voor nog meer grip en respons.

      De supercharged V8-motor heeft 25 pk meer en de continu variabele wielophanging is stijver, voor nog meer controle. De achttraps automatische transmissie is nog nauwkeuriger dan voorheen. De Intelligent Driveline Dynamics (IDD)-software van het AWD-systeem is opnieuw ontworpen voor een nog dynamischer rijbeleving.

      Zet de Quickshift-keuzehendel in Drive en ga de weg op. U zult merken dat de wielophanging van de SVR rijgenot combineert met meer controle; het stuurwiel van de SVR voelt steviger aan, waardoor u meer in contact staat met het wegdek.

    • Voer de snelheid op en stuur de SVR door een aantal bochten, en u zult de extra grip van de bredere banden ervaren. De sportwagen lijkt aan de weg vast te kleven en het vertrouwen neemt snel toe. Als u accelereert, bijt de SVR zich vast in het asfalt en wordt al het vermogen overgebracht op het wegdek. De druk op uw rug doet denken aan achterwielaandrijving, maar de enorme acceleratie verraadt de magie van AWD. U voelt het extra vermogen van de V8-motor wanneer u bij het verlaten van bochten meer gas geeft. Als u de op maat gemaakte aluminium schakelpaddle bedient, schakelt de transmissie razendsnel op. Het knetterende en bulderende geluid dat de V8 daarbij ten beste geeft, tovert gegarandeerd een brede glimlach op uw gezicht.

      F-TYPE SVR with all-wheel drive handles the twisting welsh roads with confidence in all conditions.

      De F-TYPE SVR heeft belangrijke uiterlijke kenmerken, zoals de vernieuwde carbon achterspoiler, speciale 20" gesmede lichtmetalen velgen en die cruciale SVR-badge. De SVR is de meest prestatiegerichte F-TYPE tot nu toe, maar dat gaat niet ten koste van de gebruiksvriendelijkheid. Kleppen in de uitlaat verlagen het geluidsniveau tijdens rustig rijden en de 14-voudig elektrisch verstelbare stoelen verwennen bestuurder en passagier. Het InControl-infotainmentsysteem met touchscreen is compatible met draagbare technologie als de Apple Watch. Het AWD-systeem staat altijd voor u klaar, ongeacht de omstandigheden, ongeacht uw rijstijl.

      De officiële brandstofverbruikscijfers van de AWD-modellen van Jaguar zijn in l/100 km: Stad 16,2 – 5,5, Buitenweg 8,5 – 4,5, Gecombineerd 11,3 – 4,7. CO2-emissie – g/km: 269 – 123.

      De AWD- en SVR-fotosessies werden uitgevoerd onder nauwkeurig gecontroleerde omstandigheden met ervaren bestuurders. Probeer dit niet zelf. Houd u altijd aan de maximumsnelheid.

      De beschikbaarheid van AWD, al dan niet tegen meerprijs, verschilt per markt. Uw Jaguar dealer geeft u graag meer informatie.

© JAGUAR LAND ROVER LIMITED 2017

Registered Office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF
Registered in England No: 1672070


De hier vermelde waarden zijn het resultaat van officiële fabrieksmetingen in overeenstemming met de EU-wetgeving.
Uitsluitend voor vergelijkingsdoeleinden. Verbruik onder 'real-world'-omstandigheden kan verschillen.