Skip primary navigation

JAGUAR NIEUWS

Februari 25 2014

JAGUAR COMBINEERT HIGH PERFORMANCE MET DAGELIJKSE FUNCTIONALITEIT IN 550 PK STERKE XFR-S SPORTBRAKE

• De XFR-S Sportbrake is Jaguar’s eerste high-performance sport estate
• De XFR-S Sportbrake is gebaseerd op de techniek van de XFR-S Saloon, maar dan met nog meer praktische functionaliteit, zoals 1.675 liter bagageruimte
• De 5,0-liter V8 Supercharged motor ontwikkelt 405 kW/550 pk vermogen en 680 Nm koppel
• De XFR-S Sportbrake accelereert in 4,8 seconden van 0-100 km/h en heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 300 km/h
• Een achttraps automatische transmissie met ‘Quickshift’-functie maakt een optimale acceleratie mogelijk in elk toeren- en snelheidsgebied
• Het onderstel van de XFR-S Sportbrake is een variant op dat van de XFR-S Saloon
• Een speciale afstemming van elektronisch gestuurd actief differentieel en Dynamic Stability Control verbeteren de handling van de XFR-S Sportbrake
• Aërodynamische aanpassingen reduceren lift ten opzichte van de standaard uitvoering en geven de XFR-S Sportbrake een assertieve uitstraling
• 20” Varuna gesmede lichtmetalen velgen – dezelfde als onder de XFR-S Saloon – zijn gecombineerd met speciaal vervaardigde banden voor maximale grip
• Exclusieve interieurmaterialen, inclusief leder met carbon-print en contrasterende micro-biezen en stiknaden

R-S-aandrijflijn, -onderstel en -carrosseriemodificaties stellen de XFR-S Sportbrake in staat om zijn prestatiebereik enorm uit te breiden. Zijn indrukwekkende prestaties zijn te danken aan een 5,0-liter V8 Supercharged benzinemotor met een vermogen van 405 kW/550 pk en een maximum koppel van 680 Nm. Deze krachtbron is gecombineerd met een achttraps automatische transmissie met Jaguar’s ‘Quickshift’-technologie. Het resultaat is een acceleratie van 0-100 km/h in slechts 4,8 seconden en een begrensde topsnelheid van 300 km/h. Als tegenhanger van deze unieke krachtbron is er een High Performance remsysteem met inwendig geventileerde remschijven met een diameter van 380 mm voor en 376 mm achter. Gestuurde luchttoevoer onder de bodemplaat van de auto verbetert de koeling van de remmen nog verder

Om het extra gewicht achter van de XFR-S Sportbrake te compenseren en tegelijkertijd het scherpe instuurgedrag en de alerte respons van de XFR-S Saloon te behouden, is de achterwielophanging van de XFR-S Sportbrake aangepast met wijzigingen aan de veercoëfficiënt van de achterveren en aan de afstemming van de adaptieve schokdempers. Deze modificaties werken samen om het gevoel van verbondenheid met de weg te versterken, met een zelfverzekerde en vertrouwenwekkende handling en een soepel, gecontroleerd rijgedrag als resultaat. De afstemming van het elektronisch gestuurd actief differentieel en de Dynamic Stability Control is aangepast om samen te werken met de gewijzigde achterwielophanging van de XFR-S Sportbrake, zodat de bestuurder het meeste uit het enorme potentieel van de auto kan halen.

Design

Naast de onderhuidse veranderingen, is ook het uiterlijk van de XFR-S Sportbrake subtiel aangepast om de auto in staat te stellen zijn volledige potentieel te realiseren. Zo is lift aan de achterzijde van de auto gereduceerd door de montage van een spoiler op de achterklep om de luchtstroming over het achterste dakdeel te optimaliseren.

Voor een grotere luchttoevoer naar de motorruimte heeft de nieuwe, diepere voorbumper grotere centrale en zijdelingse luchtinlaten, waarbij de eerste is uitgevoerd met een omlijsting van carbon fibre. Datzelfde materiaal is ook gebruikt voor de frontsplitter aan de onderzijde van de bumper; de eerste van een aantal aërodynamische modificaties die zijn ontworpen om bij zeer hoge snelheden de lucht gerichter rond en over de auto te laten stromen. De bredere dorpels en aeroblade-profielen achter de voorwielen zorgen voor een scherpe rand aan de onderzijde van de carrosserie om te voorkomen dat lucht weglekt onder de auto en zo ongewenste lift genereert. Diezelfde filosofie dicteerde de diepere zijprofielen achter de achterwielen. De grotere achterbumper heeft tevens een centrale, carbon fibre diffuser om lift te reduceren.

De bredere, zesspaaks, lichtgewicht 20” Varuna gesmede lichtmetalen velgen geven de XFR-S Sportbrake een doelmatige, brede houding. Het topoppervlak van de velg is uitgevoerd in Diamond Turned Finish, waarbij de dieper liggende delen zijn gelakt in Gloss Black. Als optie kunnen de velgen ook worden geleverd in geheel Gloss Black of geheel Technical Grey.

De assertieve uitstraling van de XFR-S Sportbrake is verder versterkt door het gebruik van een omlijsting in Gloss Black in plaats van chroom voor de grille en powervents in de voorspatborden, voor de omlijsting van voorruit en zijruiten, en voor de signature-lijst op de achterklep. Het raster in grille en luchtroosters in voorbumper is eveneens uitgevoerd in krachtig Gloss Black.

De XFR-S Sportbrake is beschikbaar in vijf lakkleuren: Ultra Blue, Ultimate Black, Stratus Grey, Polaris White en Italian Racing Red. Voor het interieur wordt de lederen bekleding in Warm Charcoal voor stoelbekleding en portierpanelen, aangevuld met accenten in carbon-effect leder voor de armsteunen en de zijwangen van de stoelen. De stoelen zelf zijn uitgevoerd met een gepreegd ‘R-S’-logo en kunnen worden uitgevoerd met contrasterende stiknaden en micro-biezen in Red, Blue of Ivory. Dezelfde subtiele detaillering wordt gebruikt voor de bovenzijde van dashboard en portieren. Het dashboard is verder afgewerkt met Dark Mesh aluminium met ‘R-S’-logo.

Jaguar for the price of a car

De sportief-elegante Jaguar XF is leverbaar vanaf € 51.900 (XF Sportbrake vanaf € 54.690) en beschikt over een zeer complete standaarduitrusting, inclusief achttraps automaat, cruise control, Bi-Xenon koplampen, LED dagrijverlichting, Automatic Climate Control en lichtmetalen velgen. Bij de XF Sportbrake zijn luchtvering achter met automatische niveauregeling, achterklep met privacy glass, dakspoiler en oprolbare afdekhoes voor de bagageruimte ook ‘all inclusive’.
Daarnaast kan de toch al weldadige uitrusting van deze modellen verder worden uitgebreid met drie aantrekkelijke Option Packs. Zo biedt het Comfort Pack lederen bekleding, elektrisch verstelbare voorstoelen met verwarming, fosforblauwe sfeerverlichting en het Jaguar Smart Key System met Keyless Start én Keyless Entry. Dit pack met een waarde van € 2.470 wordt aangeboden voor € 1.250. Het Sport Pack accentueert het dynamische karakter van de XF en bestaat uit Aerodynamic Pack, dashboardafwerking in Piano Black, zwarte hemelbekleding (Jet) en aluminium sportpedalen. Het Sport Pack is er nu voor € 1.750 in plaats van € 3.300. Tot slot biedt het Tech Pack de luxe van hightech, met navigatiesysteem, Bluetooth audiostreaming en Park Distance Control voor en achter (met camera). Het Tech Pack is er nu voor € 2.000 in plaats van € 4.250. De XF Option Packs zijn individueel of in combinatie met elkaar leverbaar. Slim combineren kan een (bijtelling)voordeel van ruim € 5.000 opleveren.