Skip primary navigation

JAGUAR NIEUWS

Maart 04 2014

NIEUWE JAGUAR HEET XE

• Compacte, spectaculair gelijnde sports sedan
• Efficiënte hightech: aluminium monocoque, nieuwe Ingenium-motorenfamilie
• Topprestaties: tot ruim 300 km/h, CO2-emissies onder 100 g/km

De XE maakt gebruik van Jaguar’s advanced aluminium architecture, die in 2013 debuteerde op de C-X17 concept car. De Jaguar XE is de eerste in zijn segment die gebruikt maakt van zo’n aluminium monocoque. Dit heeft belangrijke voordelen. Om te beginnen is deze zelfdragende carrosserieconstructie zeer licht. Zo vormt hij de ideale basis voor hoge prestaties én gunstige verbruik-/emissiecijfers. Bovendien is de monocoque buitengewoon stijf: hét uitgangspunt voor dynamische rijeigenschappen in combinatie met comfort en veiligheid van topklasse.

Ingenium: compleet nieuwe motorenfamilie
De XE is de eerste Jaguar die de beschikking krijgt over motoren uit de compleet nieuwe Ingenium-familie. Deze lijn is zeer flexibel. Om te beginnen zijn er viercilinder benzine- en dieselversies. Deze zijn stuk voor stuk geschikt voor twee montagevormen: in lengterichting of dwars. Ook zijn ze te combineren met achterwiel- en vierwielaandrijving. Alle Ingenium-motoren zijn licht en hebben een lage interne weerstand: hoge prestaties gaan hand in hand met gunstige verbruik- en emissiecijfers. Om een idee te geven van de ‘bandbreedte’: er komen XE-modellen met een topsnelheid van ruim 300 km/h en uitvoeringen met een CO2-uitstoot van minder dan 100 g/km. De Ingenium-motoren worden gebouwd in een nieuwe Jaguar Land Rover-motorenfabriek in Groot Brittannië.

Spectaculair uiterlijk
Ian Callum Jaguar’s Director of Design over de XE: “Dit nieuwe model is in alle opzichten een moderne Jaguar. Hij is compact én spectaculair. Klanten verwachten veel van een compacte Jaguar: hij moet op alle gebieden praktisch en premium zijn. Wij op onze beurt zullen nooit vergeten dat een Jaguar spannend moet ogen én rijden. Al deze punten hebben we met de XE weten te realiseren.”