Skip primary navigation
skip.tertiary.navigation

DE I‑TYPE

DE I‑TYPE

KLIK EN ONTDEK

De I-TYPE is de volledig elektrische Formule E-raceauto van Panasonic Jaguar Racing. De auto is ontworpen om de ultieme balans te bieden tussen vermogen en efficiency, en accelereert van 0-100 km/h in 2,9 seconden. Om zijn actieradius te vergroten, kan hij tot wel 150 kW energie regenereren tijdens het remmen. Ontdek meer over de verschillende onderdelen van de auto.

DE FEITEN

In de training en kwalificatiesessies mag maximaal vermogen worden gebruikt. Tijdens de races moet echter de energiebesparende modus worden gebruikt en kan met het 'Push-to-Pass'-systeem gedurende 5 seconden het maximum vermogen worden aangesproken. 

De hoeveelheid energie die kan worden geleverd aan de Motor Generator Unit (MGU) door het Rechargeable Energy Storage System (RESS) is beperkt tot 28 kw/h. Dit wordt continu gecontroleerd door de FIA.

Max. vermogen (begrensd):
200 kW, gelijk aan 270 pk

Race-modus (energiebesparend):
170 kW, gelijk aan 230 pk

Fanboost:
max. 200 kW

0 - 100 km/h (62mph)
minder dan 3 s

Lengte:
5.000 mm (max.)

Breedte:
1.800 mm (max.)

Hoogte:
1.250 mm (max.)

Topsnelheid:
225km/h

Spoorbreedte:
1.300mm (min.)

Rijhoogte:
74mm (max.)

Min. gewicht (incl. coureur):
880 kg (min.) / accu's alleen 320 kg.

POWER UNIT

De 200 kW Power Unit van Jaguar Racing omvat een Motor Generator Unit (MGU) en een Motor Control Unit (MCU). De MCU heeft een lichtgewicht carbon fibre behuizing en zet op efficiënte wijze gelijkstroom uit de accu om in krachtige wisselstroom, waarmee de MGU de auto kan voortstuwen tot zijn topsnelheid van 225 km/h.

WIELOPHANGING

Nauwkeurige handling is essentieel voor snelle rondetijden, met name op de stratencircuits van de Formule E. De I-TYPE is uitgerust met een double-wishbone voorwielophanging met dubbele, door pushrods bediende schokdempers en torsiestangen. De achterwielophanging heeft eveneens double wishbones, met coilover-schroefveren en viervoudige schokdemping. Rijhoogte, schokdempers, wielvlucht, toespoor en stabilisatorstangen zijn allemaal verstelbaar om de afstemming per circuit te optimaliseren.

REMSYSTEEM

Als coureurs een bocht naderen en vaart moeten minderen, maken zij zo veel mogelijk gebruik van regeneratief remmen. Voor langzame bochten is er echter extra remkracht nodig. De carbon fibre remschijven halen onmiddellijk de snelheid uit de I-TYPE via twee aparte hydraulische systemen, waarmee de coureur de rembalans tussen de voor- en achteras kan aanpassen.

VELGEN & BANDEN

Voor optimale grip op racesnelheden onder zowel natte als droge omstandigheden is de auto voorzien van een set speciaal ontwikkelde 18" profielbanden van Michelin. Max. breedte voor - 260 mm / achter 305 mm. Max. diameter - voor 650 mm / achter 690 mm.

TRANSMISSIE

Om het onmiddellijk beschikbare koppel van de Power Unit om te zetten in directe acceleratie, heeft de I-TYPE een lichtgewicht, tweetraps sequentiële Jaguar Racing transmissie met schakelpaddles. De overbrengingsverhoudingen zijn door Jaguar Racing geoptimaliseerd voor de snelste, soepelste acceleratie van stilstand tot topsnelheid.

RESS

Het Rechargeable Energy Storage System (RESS) is een vloeistofgekoelde hoogspanningsaccu die energie levert aan de Power Unit. Voor aanvang van de race wordt deze extern opgeladen, maar tijdens de race wordt hij bijgeladen via regeneratief remmen. Hiermee kan voor maar liefst zeven extra ronden aan energie worden opgewekt.

DE I‑PACE CONCEPT

De expertise en innovaties die wij ontwikkelen voor onze Formule E‑raceauto's komt in de tweede helft van 2018 op de weg.

De I‑PACE Concept is een vooruitblik op het eerste volledig elektrische productiemodel van Jaguar, een performance SUV met 5 zitplaatsen die een direct beschikbaar koppel biedt van 700 Nm, een vermogen heeft van 294 kW (400 pk) en in circa 4 seconden van 0-100 km/h accelereert.

ONTDEK DE JAGUAR I-PACE CONCEPT

JAGUAR I-TYPE: HET VERHAAL TOT NU TOE

Volg het Panasonic Jaguar Racing Team van de tests tot de race.

VOLG ONS

Voor exclusieve toegang tot het team, de auto's en de actie, volg ons via de onderstaande links.

VOLG ONS

Voor exclusieve toegang tot het team, de auto's en de actie, volg ons via de onderstaande links.