Skip primary navigation
Jaguar C-X75

OVER JAGUAR

skip.tertiary.navigation

HET C-X75 PROTOTYPE: DE MEEST GEAVANCEERDE JAGUAR OOIT

Met de onthulling van het C-X75 prototype begon Jaguar in 2010 aan een nieuw hoofdstuk van innovatie en technische vooruitgang. In de twee jaar daarna evolueerde de C-X75 van designstudie tot een volledig werkend prototype.

In die korte periode ontwikkelde Jaguar samen met partner Williams Advanced Engineering een vierwielaangedreven, plug-in parallel hybrid electric vehicle (PHEV), uitgerust met een motor met het hoogste specifieke vermogen ter wereld en Jaguars eerste monocoque carrosserieconstructie van carbon fibre.

Onder invloed van het economische klimaat besloot Jaguar in 2012 om het C-X75 prototype niet in productie te nemen. Het was echter wel duidelijk dat de auto een krachtig voorbeeld was van Jaguar’s toonaangevende expertise op het gebied van lichtgewicht technologie. Daarbij vormde het project een ideale testopstelling voor de vooruitstrevende research van Jaguar op het gebied van high-performance aandrijflijnen met extreem lage emissies.

Met de ontwikkeling van diverse prototypes voor de C-X75 heeft Jaguar in meerdere opzichten klinkende resultaten geboekt. Als gevolg daarvan kan Jaguar innovaties op gebied van hybride technologieën, nieuwe composiet materialen en hoogstaande designoplossingen samen met Williams Advanced Engineering verder ontwikkelen, voor toepassing in toekomstige modellen en een nieuwe generatie van technologieën.

“Het C-X75 prototype-programma vormt het hoogtepunt van Jaguar’s expertise ten aanzien van technologie en design. Wij kunnen stellen dat het 's werelds snelste testomgeving is, een toetssteen voor geavanceerde technologieën en een hybride aandrijflijn met een enorm prestatiepotentieel. Jaguar werkt voortdurend aan de auto's van de toekomst en met projecten als het C-X75 prototype leggen wij het fundament voor een nieuwe generatie van innovaties bij Jaguar,” aldus Adrian Hallmark, Global Brand Director van Jaguar.

Hoogste specifieke vermogen en koppel.

Het C-X75 prototype heeft een gecombineerd vermogen van ruim 625 kW (850 pk), met een koppel van ruim 1.000 Nm. Dat is mede te danken aan een dubbel compressorsysteem – met Turbocharger en Supercharger – op een 1.6 viercilinder benzinemotor die bij 10.000 tpm een vermogen levert van 369 kW (502 pk).

Deze krachtbron wordt gecombineerd met de meest koppelsterke elektromotoren van dit moment, met een gezamenlijk vermogen van nog eens 287 kW (390 pk). Het accupack van het C-X75 prototype is het krachtigste PHEV-accupack ter wereld, dat over de volledige laadcapaciteit een vermogen van ruim 300 kW levert.

Het C-X75 prototype accelereert in minder dan 6 seconden van 0 naar 160 km/h. Deze prestaties kunnen deels ook worden toegeschreven aan een zeventraps, handbediende automaat met schakelovergangen die zich in minder dan 200 milliseconden voltrekken. Het allereerste prototype behaalde met gemak een topsnelheid van 320 km/h. De auto heeft een theoretische topsnelheid van 350 km/h.

Een inklapbare spoiler en aërodynamische voorzieningen aan de onderzijde genereren bij 320 km/h meer dan 200 kg aan downforce. Actieve hulpsystemen zorgen bij hoge snelheid voor nog meer stabiliteit.

Ultralage emissies en volledig elektrische rijmodus.

Dankzij de extreme specificaties van het PHEV-accupack is het C-X75 prototype in staat om afstanden tot 60 kilometer volledig elektrisch af te leggen. Tegelijkertijd bedragen de CO2-emissies minder dan 89 g/km.

Het C-X75 prototype-programma versterkt Jaguar’s reputatie als de grootste Britse investeerder in innovatieve technologie. De resultaten van het C-X75 prototype-programma, met name nieuwe technologie voor aandrijflijnen en lichtgewicht materialen, bevestigen de vooraanstaande rol die Jaguar op het gebied van ontwikkeling en productie speelt in de automotive industrie. Het C-X75 prototype stelt nieuwe normen ten aanzien van kracht, prestaties en brandstofefficiency.

Bekijk de film op YouTube